Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

9.4km

Rundtur via Trollhøtta

21.07.2018

Startet fra Jøldalshytta litt før kl ti på formiddagen sammen med Ingrid, i grått men tørt vær. Fulgte særdeles godt merket rute over Trollhettene i retning Trollheimshytta. I høyden var utsikten stort sett ikke-eksisterende, periodevis slik at vi kun så neste T-merke foran oss. Turen fra vi kom opp i høyden ved Langfjellet og langs den lange ryggen i retning av Trollhettene, var lang og vi gikk mye på stein. Mellom østtoppen og nordtoppen er det bratt ned i skaret, enda brattere opp igjen - og vi endret da på planen, som var å returnere til Jøldalshytta samme veg som vi gikk opp. I tåka var det ikke så fristende å skulle klatre i såpass bratt terreng. Dermed hadde vi totalt sett en vesentlig lengre tur foran oss. Da vi nærmet oss Svartådalen fra oven, valgte vi å ta til >>>

Vattafjellet - snartur

09.06.2018

Var på Romsskåla i Leka tidligere på dagen, og tok turen utom Vikna når jeg først var på disse kanter. Tok til venstre etter Nærøysundbrua og kjørte utover, parkerte ved oppvekstsenteret i Austafjord. Turen går forbi Austafjordvatnet og oppover, mange som ferdes her og stien dermed velbrukt. Gode muligheter til avstikkere i alle retninger om man ønsker å forlenge turen litt. Ikke en høy topp, men utsikten er fin nok, den. Skjærgården i Ytternamdalen er flott! Brukte en time på hele turen, inkl pause på toppen. Ca 3,5 kilometers fottur. Rundet av en lang dag med middag i Rørvik sentrum.

Romsskåla, høyest i Leka kommune

09.06.2018

Tok av i Gutvik og kjørte et stykke, parkerte bilen i vegkanten ved infoskiltet og trasket i veg i joggesko denne turen. Helt OK valg av fottøy. Var forberedt på at det gikk an å bomme på hvor man tar av fra dyrkingsfeltet, men fant et lettere bortgjemt skilt merket Romsskåla halvvegs inne i skogen. Opp gjennom er det stort sett åpent terreng og greit å finne fram, med unntak av et kortere stykke med nokså tett skog. For å hjelpe folk på returen var det skiltet: Stigningen er ganske jevn, med bra merking. Det er nok vanligvis en fantastisk utsikt etter hvert som man kommer opp i høyden, men dessverre: ikke da jeg var på tur! Foruten generelt grått vær, kom havskodda til topps samtidig med meg - fra motsatt side. Dermed bare en kort stopp på toppen før retur. Brukte til sammen >>>

Hemnafjellet

07.08.2016

Overnattet i Namsos etter lørdagens turer til Storheia og Øyenskavlen. Tok av på Sjøåsen i retning Flatanger, FV 766 forbi Altevatnet og får etterhvert flotte vindskurte fjell til høyre. Nede i bygda igjen etter ca to mil tok jeg av fra vegen og til høyre, kjørte over elva og noen få hundre meter. Parkerte ved vegen på høyre side. Det går en delvis gjengrodd traktor veg innover i marka og i retning fjellet. Først vestover og rundt, så østover igjen. Ei solid trebru over elva etter vel en km, deretter tar man av i retning fjellet. God sti som var uproblematisk å følge. Merket med rødmaling til å begynne med, deretter med staker helt til topps. Man har alle tekniske installasjoner på toppen godt i syne det meste av vegen. Turen blir betydelig brattere etter hvert, og >>>

Øyensskavlen

06.08.2016

Kom fra Storheia, kommunetoppen i Osen. Retur derfra på FV715; vel 27 km fra man kommer inn på FV715 kommer man til Myrmoen, med en stor og fin parkeringsplass. Herfra god grusveg som det viser seg går nesten helt til topps på Øyenskavlen. Vegen inn gjennom marka var heldigvis fysisk steng med bom, og bilen ble derfor forlatt trygt parkert. Fulgte grusvegen det meste av vegen, og hadde fin utsikt mot kveldens turmål. Vegen går jevnt oppover, tar til venstre / vestover ved et vann, og videre oppover lia. For å forkorte turen litt, samt få variert underlag under skoene, tok jeg av rett opp bratta ved et lite steinbrudd før siste sving på bilvegen. Vet ikke om jeg sparte mye tid på dette, men fikk en finere tur da. Kom opp på toppryggen og tilbake på vegen, fulgte denne til endes >>>

Storheia, kommunetopp i Osen

06.08.2016
Characteristic:
Hillwalk
Duration:
2:30h
Distance:
10.9km

Kom fra Trondheim til Namdalseid, tok av FV 715 i retning Osen. Etter godt og vel tre mil langs veien kommer man til bebyggelsen øverst i Steinsdalen / Osen. Ta over brua i retning Kvernlandsetra (avkjørselen kan komme litt brått på). Bom, kr 25,- et lite stykke opp fra avkjørselen og bra bilveg innover. Jeg tok til venstre ved et kryss inne i marka, og fant en fin parkeringsplass med plass til en del biler. Fra parkeringsplassen kan du velge øvre eller nedre veg innover, begge er kjørbare noen hundre meter men type traktorveg. Jeg valgte nedre - heldig valg, men lengre tur - og kom forbi ei hytte, bløtt innover myr/skog og fikk så se den flotte fossen i elva fra Austvatnet. Fulgte denne på venstre side, og kom så opp i myrdraget mot Austvatnet og Storheia. Fra toppen av fossen >>>

Storknuken, høyest i Inderøy

03.07.2016

Kom fra Trondheim, tok av fra E6 på Røra og kjørte gjennom vakre Inderøy og over Skarnsundbrua. Forbi Mosvik sentrum noen få kilometer og til gården Lia, hvor jeg parkerte ved riksvegen - bommen var nede på vegen innover mot nordenden av Meltingsvatnet. Vegen inn til Kilen er ellers godt egnet for bilkjøring, evt sykling - jeg gikk de fire kilometerne inn til den oppmerkede P-plassen på ganske nøyaktig førti minutt. Fra Kilen går det en lettere gjengrodd traktorveg oppover lia, og der den slutter fortsetter en ganske mye brukt sti - ikke vanskelig å finne fram. Når du så kommer opp i høyden og terrenget flater ut, ser du mot venstre/nord dagens mål, den imponerende toppvarden er lett gjenkjennelig på god avstand og du har den i syne hele tiden. Terrenget her er myr, ganske >>>

Pyttegga på en strålende sommerdag

15.08.2015

Parkerte på Tunga fredag og gikk inn til Pyttbua, hvor vi - min søster Lise, datter Ingrid og meg selv - tilbrakte helga i godt selskap. Ca femten turgåere som kom fra og gikk til ulike fjell, hytter og parkeringsplasser. Flott utsikt fra hytta og mot Karitind, mens helgas turmål Pyttegga lå skjult bak Pytteggenden som lå nærmest sør for hytta. Fra Pyttbua er det sti flatt mot Pytteggenden ca to kilometer kanskje, til man tar turen bratt oppover til baksida av Pytteggenden på rundt 1500 meter. For det meste i ur, men også (den snørike sommeren 2015) et kortere stykke over snø. Fra Pytteggenden og sørover mot toppen i relativt lettgått blanding av ur og lyng, til en høyde markert med 1675 moh på kartet. Derfra ser man turens mål, og kan også ganske lett vurdere hvilken >>>

Rensfjellet fra Samsjøen

25.07.2015

Kjørte opp fra Lundamo, bompenger betalt på bensinstasjonen. Parkerte ved Samsjøen. Fulgte Samsjøen rundt nordenden og på bru over første elv (ca to km fra parkering). Videre over myrer og forbi et par hytter, hele tida ikke langt fra Samsjøen. Etter fire km ei elv som måtte steingås. Gikk mellom øvre og nedre Balltjern og derfra jevn stigning oppover til toppen. Turen har kun unntaksvis stier, og det er mye myr. Jeg var heldig da det var fersk rødmerking, på trær og stikker innledningsvis og på vegvarder over skoggrensa. Noe avstand mellom merkene langs sjøen men tettere opp gjennom skogen og oppover mot toppen. Vegvardene de siste par kilometrene markerer ca kommunegrensa mellom Melhus og Midtre Gauldal og disse var lette å følge. Gjennom skogen kunne merkinga gjerne >>>