Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

Veslfjelltinden (2157)

01.05.2023
Characteristic:
Alpine trip

Sol på vei opp, tåke siste stykket og sol på vei ned Planen var Dyrhaugstind, men med en vei som åpnet 12.00 og en bom som måtte tekkes 08.00 på Valdresflya ble det tur fra teltet til Veslfjelltinden i stedet. Den tjukke tåka satte en stopper for den to dager før, så da passa det med revansje. Brukte litt under 3 timer opp og 45 min ned igjen. Etter den første og artigste kneika på vei ned gikk vi en del opp med blanke ski og staka oss bortover på undersiden av Hurrbreatinden og Veslbreatinden. Fin nedkjøring med urørt pudder. Vi må dog få fart skinka mtp. brekurs, for det setter en kjedelig stopper for mange artige turer nå. Snork..

Hurrbreatinden med surr i tåka

29.04.2023
Characteristic:
Alpine trip

Planen på dagens var Hurrbreatind og Veslfjelltind. Det var meldt mye snø og vind på morgenen, så vi drøya morgenen i teltet en stund. Det ble overskya og greit på vei opp, men 10 min fra første topp kom tåka og det blåste opp noe inni granskauen. Vi kåla rundt på toppen og var ikke helt sikre på om vi hadde vært på selve toppen, men kryssa fingrene og skjønte at det ikke var annet å gjøre enn å komme seg ned. Da vi stod med skiene på var Torgrim sikker på at Krossbu har den ene veien og jeg den andre. Ja okei, så turen blir ikke bare kortere enn vi trodde, men det blir spennende å se om vi kommer oss hjem også tenkte vi da. Et kompass lå i teltet og ett hjemme, så vi måtte stole på magefølelsen eller grave oss ly og vente. Sist gang vi var usikre på veien ned i tåka >>>

Rundtur i Jotunheimen

24.04.2023

Tjønnholsoksle (2145)

22.04.2023

Nautgardstinden & Austre Nautgardstind, Vesl-Stornubben &Sto

01.04.2023

Påske! Første helga i påskeferien før familien vender snuten oppover måtte utnyttes, og med skikkelig godvær var det ikke vanskelig å finne ut av hva vi skulle finne på. Dag 1 Bilen ble pakka med randoutstyr og telt, og vi parkerte et stykke forbi Bessheim. Vi kjørte da bommen åpna og parkerte bilen rett ved campspotten. Tråkka klart til teltet etterpå så det var gjort, og begynte å traske av gårde. Uvant å gå så langt med randoneeutstyr og ikke fjellski, men artig å teste det også. På Austre var det ikke mye futt igjen i kroppen, men det gikk mye fortere til Nautgardstinden enn det vi trodde. Satte fra oss skiene rett nedenfor toppen og gikk de siste høydemeterne på beina med staver. Tok oss en god pause før vi suste nedover. Den fineste nedkjøringa måtte vi kjøre på >>>

Veslbreatinden (2092)

27.05.2022

Herlig å overnatte på 2000 moh

28.08.2021

Midt oppi masterinnspurt var det som om fjellet ropte til meg, og jeg måtte bare ut. Typen i Oslo er ikke vond å be, og vi avtalte å ta turen neste gang han var på besøk. Så lite lure som vi var bestemte vi oss for å ta en fin rundtur med overnatting på Vestre Kalvehøgde for å makse opplevelsen. Det er jo greit nok i seg selv, men i og med at jeg hadde skadet kneet helga før på Eggen (2045) innebar det at han måtte bære absolutt alt. Det vil si to soveposer, to liggeunderlag og klær, samt mat til begge. Vinterposen min er en syntetisk gammel pose fra Mammut jeg har fortrengt vekten på. Dermed ble det tung sekk på ham og gåstaver på denne krøplingen. Men - det ble en fantastisk tur! Vi tok båten inn til Torfinnsbu, og ruslet i vei. Det ble en herlig tur, og endelig fikk vi >>>

Eggen (2045)

24.08.2021

Surtningssue

03.08.2021

Surtningssue Denne toppen har jeg gått og venta på å få tatt, og endelig fikk jeg slengt meg rundt. Tok bussen til Gjendesheim og båten inn til Memurubu og overnatta til dagen etter. Begynte å gå tidlig, for det var meldt litt tåke og ville ha god tid til å surre litt. Og surring ble det. Kom av gårde tidlig, men tåka var tjukkere og lavere enn jeg trodde, og erfaringa mi tatt i betraktning burde jeg sikkert ikke gått, men det var ikke et aktuelt valg haha. Da tåka var som tettest ble jeg sittende en times tid i ly og vente på litt bedre sikt, samtidig som jeg funderte på hvorfor man driver med sånne her aktiviteter i helgene i stedet for å sitte inne under tak. Men tåka letta noe og jeg forsatte. Føltes nok litt ekstra luftig i dag i og med at jeg gikk alene, uten noe sikring >>>

Desembertur til Besshøe på fjellski

02.12.2020

Herlig desembertur til Besshø! Vi kjørte fra Beitostølen så fort bommen var åpen. Det var meldt strålende vær og vi var klare for en lang og fin turdag. Hadde sagt til typen at han burde skaffe seg lange feller til fjellskiene, men han synes utstyrsinnkjøpene aldri stopper og ville drøye det litt. Dermed gikk jeg avslappa i rusletempo til toppen, mens han måtte gå mer sikk sakk enn meg og siste stykke opp måtte gå fiskebein. På toppen hadde sola gått ned for lengst, og månen var oppe. Vi begynte å bli spente på returen, men månen lyste vei og vi rakk bommen med 40 minutters margin. Gangen til typen var noe for seg selv dagen etter, og han gikk til innkjøp av langfeller uka etter haha.