Pointes Lachenal traverse (13.05.2022)

Skrevet av hmsv1 (Hannah Vickers)

Startsted Aiguille du Midi (3628moh)
Turtype Alpin klatring
Turlengde 5t 21min
Distanse 11,9km
Høydemeter 493m
Bestigninger Pointe Lachenal (3613moh) 13.05.2022

Tredje og siste dag på tur i Chamonix. Etter to dager med isklatring (i svært behagelig temperatur!) var det deilig å avslutte oppholdet med to korte ryggtraverser fra Aiguille du Midi. Begynte dagen med å krysse Col du Midi-platået for å traversere Pointes Lachenal som har tre topper - vi gikk fra øst til vest, så den første toppen var enklest og krevde ikke noe mer enn å gå opp en 40-graders snøbakke. Deretter fulgte vi ryggen over andre toppen og tok en liten rappell ned til snøeggen mellom andre og tredje toppen. Den tredje og siste toppen var mest "krevende" og begynte med en slags kaminformasjon med et kort parti med 4er klatring (fremdeles med stegjern på). Fant gode hånd- og fottak etter litt leting og det var deilig å ha stein under hendene og føttene igjen! Virkelig koste meg med klyvinga og hadde et stort smil etter å ha kommet opp. Må si at selv om det hadde vært kult å klatre is de siste to dagene, er det mest digg å gå ryggtraverser og klyve. Det føltes som en evighet siden sist (kanskje forrige gang jeg hadde vært på noen slags ryggtravers var i september i fjor) og jeg var gira på mer :-) Etter en rask tur ned til platået gikk vi over Cosmiques-ryggen, en annen Chamonix-klassiker, for å komme oss tilbake til Aiguille du Midi.