Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

Rundtur: Glittertind, Glitterrundhøe, og Ryggjehøe

15.07.2021
Hillwalk

Rundtur fra Glitterheim: Glittertind, Glittertind SV, Glitterrundhøe og Ryggjehøe. GPX-sporet fra Polar var dessverre for stort til at Peakbook håndterer det, men her er et bilde av det:

Tur i Lillomarka

29.08.2020
Hike
4:33h
15.4km

Dagstur i marka med bollestopp på Lilloseter. Plukket noen PBE'er i Oslomarka.

Ekstra lang tur til Bukkehøe

15.08.2020
10:30h
19.3km

En ekstra lang tur til Bukkehøe i knallvær. Vi gikk ruta opp Tunga, over isen, og ned igjen på østsida av isen. Det var voldsomt høy vannføring i Søre Ilåa, og vi måtte helt opp til breen på ca. 1600 moh for å få kryssa på vei ned igjen. Ruta opp og ned gikk i mye bratt og løs ur, og tida gikk. Så dette ble en lang tur, men nå er Bukkehøe omsider i boks. Vi hadde planlagt å ta turen innom Nørdre Bukkehøe, men siden turen allerede hadde tatt litt for lang tid bestemte vi oss for å droppe det. Terrenget bort til Nørdre Bukkehøe så ut som delvis utfordrende (les: kul) klyving, men den ville nok lagt på minst en drøy time på turen. Vi hadde lest på andre turskildringer at folk var glade for at de hadde tatt med stegjern for å krysse isen opp/ned fra Bukkehøe, så hadde >>>

Kyrkja (2032 moh)

16.07.2020
4:00h
9.0km

Kyrkja ble endelig besteget etter et mislykket forsøk i dårlig vær for snart tre år siden. Denne gangen ble Kyrkja tatt på en "hviledag"/avreisedag, og ble besteget raskt og greit i strålende vær.

Tverrbottindtraversen

15.07.2020
8:11h
8.8km

En helt fantastisk dag på Tverrbottindene. Etter å ha studert andre turskildringer nøye bestemte vi oss for å prøve oss på en variant av Tverrbottindtraversen der man får 5 2000-topper på en dag (litt ut ifra hvilke topper man teller med mtp. primærfaktor). Vi har ikke vært på en slik type tur før, men tenkte at med gode forberedelser og studering av kart skulle dette gå fint. Vi var også klar over at noen ikke er komfortable med å bestige Tverrbottinden V1 uten tau, og tenkte å ta den avgjørelsen når vi først var der oppe og fikk se selv. Vi startet dagen på Leirvassbu, og kjørte ca. 2 km nedover veien og parkerte ved det vi anså som et fornuftig startpunkt. Vi startet med å gå oppover Leirhaugen i retning Leirholet, men krysset over elva nordvestover før vi kom helt >>>

Stetind i Jotunheimen(2020 moh)

14.07.2020
6:05h
12.5km

Turen startet etter en sen frokost på Leirvassbu i lett terreng på grusvei med noen snøpartier her og der. Det var fremdeles ganske mye snø igjen i fjellet, og en god del snøpartier som måtte krysses totalt på turen. Det var skiftende vær på turen, med en del tåke fra morgenen, men stort sett oppholdvær og tåka letna når vi nærma oss toppen. Turen gikk over i noe brattere terreng, men fremdeles ganske grei skuring med blanding av snøpartier og litt brattere steinur. Når man kommer opp på Søre Stetinden blir man belønnet med helt nydelig utsikt mot Storebjørn og Smørstabbtindan. Fra Søre Stetinden og til selve Stetinden er det en fin, småluftig liten ryggtravers som for meg gjør Stetinden til en av mine favorittopper hittil. Nydelig utsikt og litt luftig klyving gjør sitt >>>

Romsdalseggen via Blånebba

10.07.2020
7:03h
14.0km

Da dette er en populær tur og en tur som gåes av ekstra mange nordmenn i år, valgte vi å ta taxi til Venjedalen en halvtime før første busslass kommer i et forsøk på å unngå for mye køgåing. Den første delen av turen er stort sett stigning, og i starten er det laget til med steintrapper. Dette går over til sti etterhvert, som av mye bruk og nedbør nå var ganske gjørmete. Dette er en velbrukt og DNT-merket sti, så det er enkelt å se hvor man skal gå. Vi fikk gå alene i starten, men etter et par kilometer med stigning begynte vi å treffe på grupperinger av mennesker som hadde startet enda tidligere, men som holder et lavere tempo. Siste del opp mot "platået" er ganske tung stigning, men man blir belønnet med nydelig utsikt, spesielt bak seg i retning Romsdalshorn. >>>

Trekanten i Trollheimen

05.07.2020

En tur som ble gjennomført 5. juli til 7. juli 2020 Skiftende vær, og opptil fire sesonger på én dag, i god trøndersk stil. Mye dårlig vær, spesielt på dag 2 og 3, ødela dessverre noe av opplevelsen da det ble lite utsikt, og litt for mye regn, snø, og våte sko. Har tro på at denne turen kan være veldig vakker i finvær. 21 km, 5t15m Finvær første halvdel, litt nednør andre halvdel. 17 km, 5t30m Regn hele dagen, vind fra siden og litt hagl på toppen. Jeg ble gjennomvåt, kald, og hadde en sånn passe dag. Men over Geithetta skulle vi! Ville valgt annerledes hadde jeg visst vær og klær skulle bli som det ble. Fikk dessverre ikke like mye glede av turen da all utsikt uteble. 20 km, 6t20m Dagen startet med tåke og duskregn. Mye snø i fjellet i år, mange snøpartier å krysse over >>>