Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

Vennisfjellet

13.08.2014

Lave tåkeskyer om morgenen, så Henrik og jeg ventet litt før vi kjørte avgårde fra hytten. Parkerte bilen ved Sparstadodden ved Vangsmjøsa, og tok merket sti bratt oppover derfra. God sti, og godt merket helt opp til Knappetjednet. Det var bratt, og solen skinte, så vi gikk i shorts og bar overkropp /solliv. Ved Knappetjednet var merkingen slutt, og vi fulgte sauetråkk videre oppover etter å ha skiftet til mer klær. Greit å gå så lenge det var vegetasjon og sauetråkk, men fortsatt ganske bratt, og vi fikk rask økning i høydemetrene. Greit å ha GPS klokke som viste hvor høyt vi kom. Masse blåbær i bakkene oppover. Holdt til høyre (øst) for bekken som rant nedover, og kom opp i uren til høyre for en markert topp. Videre gikk turen i steinur; først ganske så bratt, deretter >>>

Gamle stølsvegen over Slettafjellet

12.08.2014

Så var det sommer 2014, og Henrik og jeg har en uke i fjellet på Oles hytte på Grindaheim. Vi kom opp til Vang søndag 10/8 etter en strabasiøs tur fra Kragerø med flatt bilbatteri. Mandagen ble brukt til å handle mat og gå en liten tur opp mot Geiteknappen. I dag var været ikke så bra, regnbyger og litt tordenvær, så vi valgte å gå Gamle stølsvegen over Slettafjellet. Kjørte opp forbi bommen ved begynnelsen av Slettafjellsveien, og tok av mot Herredalen etter ca 1 km. Parkerte bilen ved skilt merket med Gamle stølsvegen, og gikk oppover. Lettgått terreng. Fin stor varde litt forbi toppen, med navnet "Kongen" i følge turboken. Snudde der og gikk tilbake til bilen,- det var egentlig fineste veien, med flott utsikt over Vang og Vangsmjøsa.

Galdebergtind

15.08.2013

Siste turdag denne sommerferien. Nydelig dag, sol og lite vind, termperaturer fra 8 (om morgenen) til 14 grader. Vi (Henrik Søiland og jeg) gikk inn fra Eidsbugarden langs et blikkstille Bygdin. Etter å ha forlatt DNT-stien gikk vi helt inn i dalen før vi krysset over "Tverråne". Fulgte en rygg mot sørøst før vi dreiet rett øst. Men tok litt feil da vi begynte oppstigningen i uren, og havnet på en luftig egg mot toppen på 1950 moh. Lett å gå langs toppen av eggen, og så var det bare å gå opp til toppen av Galdebergtind. Nesten vindstille på toppen, så nisten ble fortært der. Etter 21 km totalt var vi ved bilen igjen,- en flott tur på en flott dag. Og det smakte VELDIG godt med en kald pils da vi kom hjem til hytten igjen!

Ranastongi

14.08.2013

Etter en dag med regn ble det sol igjen, og vi tok sikte på å "erobre" Ranastøngji. Fra parkeringsplass i Smådalen fulgte vi røde staker til bro over Smådøla, og deretter vått tråkk til vi traff stien inn Hestebotten. Vi krysset Tverråne uten store problemer (hoppet fra stein til stein) ikke langt før den merkede stien på venstre siden av Tverråne sluttet. Deretter bar det opp mot Kulehøla på tydelige vegetasjonsmatter; bratt, men greit å gå. Kom opp til Kulehøla der vi drakk litt vann og fortsatte opp uren til høyre for tjernet. Ifølge turboken skulle det her være litt klyving, men det gikk helt greit opp uren. Vi siktet mot en liten varde nær topp-platået. På toppen var det fin ur å gå i, og vi gikk i bue rundt stupkanten ned mot Geitebotten fram til toppen. >>>

Mjellknapp

12.08.2013

Etter en litt våt søndag kom mandagen med relativt fint vær til tross for litt vind. Skyene hang litt vestover, så vi (Henrik Søiland og jeg) valgte å legge turen til Mjellknapp - også en ny tur for oss. Flott å gå opp til Tjørobyttjednet, deretter mest ur som var lett-gått. Blåste opp på toppen så vi droppet rundturen via Vennisfjell, men hit kommer vi nok tilbake!

Uksestigen, Ukseporten og Bergsfjellet

11.08.2013

Hadde opprinnelig tenkt å gå fra innerst i Skakadalen til Varhovdtind, men det regnet så mye inni dalen at vi la turen lengre ute. Gikk derfor heller fra ytterst i Skakadalen opp Uksestigen til Ukseporten og videre til Bergsfjellet Øst. Men det viste seg å bli en minst like våt tur: nederst vasset vi i vått gress og da vi kom opp til Ukseporten kom regnet skikkelig overalt. Det ga seg heldigvis, og fra Bergsfjellet Øst hadde vi en fantastisk utsikt over hele Vang og Vangsmjøsa. Fin tur selvom vi ble våte!

Jørungilknappen og Gråskarvet

10.08.2013

Første tur fra hytten sommeren 2013. Fin tur til Jørungilknappen og Gråskarvet, første gang vi (Henrik Søiland og jeg) har vært der. Fint vær første del av turen, men så kom det en liten skur da vi var på Gråskarvet. Men fin utsikt, spesielt fra Jørungilknappen.

Map     2 comments

Målegge

09.08.2013

Vi (Henrik Søiland og jeg) reiste fra Bergen i går for å være en god uke på hytten til min bror, i Haugastølen, Vang. Og jeg greier å glemme å ta med meg fjellstøvlene mine!!!! Derfor ble første dagen på hytten brukt til å reise til sportsbutikk på Tyinkrysset og kjøpe nye fjellstøvler!! Med andre ord: ikke tid til den store turen denne dagen. Men en kort tur opp på Målegge fikk vi med oss, og det var deilig å være i fjellet igjen om ikke turen ble så lang!

Gaustadtoppen

08.09.2012

Slektstreff på Tuddal (Klungsøyr slekten). Det var fint vær lørdagen, så mange bestemte seg for å gå på Gaustadtoppen. Henrik og jeg gikk sammen. Det var rene folketoget oppover mot toppen, nesten som å gå i 17.-mai tog. Toppen var imidlertid fin, selvom vi nok foretrekker å gå turer med litt mindre folk enn dette!

Langeskavltind

11.08.2012

En fantastisk tur avsluttet årets ferie. Etter at vi (Henrik Søiland og jeg) hadde hatt vår bryllupsreise til Sicilia og Favignana (som selvsagt også var flott) var det likevel veldig godt å komme i den norske fjellheimen igjen. Dagen var strålende, sol fra skyfri himmel og nesten ikke vind. Vi kjørte fra hytten i Haugastølen, Vang, til Eidsbugarden (ca 45 minutter). Deretter bar det i vei mot Langeskavltind. Turen var relativt lang og gikk i ur og stein mesteparten av veien, men vi storkoste oss. Fantastisk utsikt hele veien, ikke minst fra toppen. Nydelig avslutning på en fin sommer.