Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

I haven't joined any lists yet.

Redningshytten

03.09.2017

Kjørte inn til parkeringsplassen i Hausdalen. Nesten fullt da det var kom deg ut dalen. Tar umiddelbart av til stien til venstre før broen og følger den innover dalen, litt bløtt med et samme. Kommer innover den trange dalen i nydelig vær og er på Redningshytten rett etter at vi kommer over skaret i enden av dalen. Brukte vel litt over en time med rolig gange og matpause underveis. Fikk senere tips om å gå over til Torotoppen og så følge Hausdalsåsen tilbake, skal prøve det neste gang.

Loen Skylift til Hoven

08.08.2017

Vi juksa, går 100 meter fra Hotell Alexandra og tar skyliften opp til Hoven, 1000 m over havet på 7 minutter! Ser folk i Via Ferrata på vei opp, der er mange turmuligheter innover fjellet fra toppen, men det får bli en annen gang.

Hornelen

03.08.2017

Tok ferje fra Måløy til Oldeide og kjørte i ca. 10 minutter til Hunskår, parkerer der veien slutter. Følger merket sti mot Hornelen, steintrapper første hundrede meterene, deretter delvis bløt sti opp over skoggrensa. Deretter går stien på steinur helt ut til toppunktet. Formidabel utsikt fra toppen og en sugende følelse når en ser 860 meter rett ned i fjorden. Vi brukte 3 timer og tre kvarter opp, med rolig gange og matpause underveis.

Veten i Åsane

27.06.2017

Kjører gamle E39 nordover Vikaleitet og tar av til venstre i en skarp høyresving, følger Sæterstølvegen til en liten parkeringsplass noen meter fra toppen. Følger veien og deretter inn til venstre på stien mot toppen. Noen bløte partier til å begynne med, men fin og lettkupert tur mot toppen. Nydelig utsikt på en fin dag, ser sørover mot Fitjar, utover mot Troll feltet i Nordsjøen og nordover mot Fedje. Bbrker under en time opp.

Hanenipa

23.05.2017

Tar av E16 ved Trengereid og kjører øverst i Skulestadvegen til parkeringsplass, smal vei! Følger vegen opp mot demningen og tar inn til venstre på merket sti. Bruker ca. en time opp med rolig gange. Flott utsikt når vi kommer et stykke opp og vid utsikt fra toppen sør og østover.

Veten

11.04.2017

Parkerte i gate 8a og fant stien i enden av denne gaten. Forholdsvis bratt tur der vi måtte gå i nysnø fra ca. 400-500 moh. Flott utsikt fra toppen utover stadthavet, Vågsøy, Stadt etc. Brukte ca. 40 minutter opp med rask gange.

Mosekleivhornet

05.02.2017

Parkerte langs veien før nedstigningen til Hoddevika, fant merket sti og fulgte den til Mosekleivhornet. Fin tur med lite stigning og med fantastisk utsikt, stien går langs kanten av fjellet over Hoddevika. Hadde planer om å gå videre og komme ned til Ervik via Hovden, men ombestemte oss da der er et bratt parti ved Breideskaret med bruk av tau for å komme ned. Vi fulgte derfor merket sti som ender på østsiden av Ervikvatnet.

Hausdalshorga

09.10.2016

Parkerte innerst på Bontveit, masse folk på tur så vi måtte stå langs veien. Gikk innover grusveien, forbi stølene og deretter følger vi stien mot øst og krysser Dyrdalselva sør for Dyrdalsvatnet. Så er det straka vegen oppover til horga på tidvis litt bratt sti. Underveis får vi panoramautsikt til et ambulansehelikopter som tydeligvis har øvelse ved Dyrdalsvatnet. Storslagen utsikt på toppen, vi finner oss en plass i le og koser oss med kaffi og niste. Brukte ca. 2 timer opp med rolig tempo.

Lyskarfjellet - Linken

02.10.2016

Parkerer ved friluftsområdet på Sageneset, følger veien opp gjennom bebyggelsen til vi kommer inn på en grusvei/sti. Denne ender ved en gapahuk, og videre går det sti opp mot Linken. Siste del er bratt, men her er det bygget trapper helt opp! Videre følger vi stien vestover til varden på Lyskarfjellet. Her er en fantastisk utsikt på en fin dag. Stien kan være litt bløt og sørpete så gode sko anbefales.

Storesåta

25.09.2016

Parkerte i Flaktveitsvingane, gikk gjennom bebyggelsen ned til Hjortlandsvegen og gikk inn på en tydelig sti opp gjennom skogen. Det var tørt og fint denne dagen, 21 grader og sol i slutten av september! Kom ut av skogen og følger deretter stien langs en rygg i mer østlig retning, krysser en høyspentlinje. På toppen blåste det sterk kuling, var vanskelig å stå oppreist i de verste vindkastene, men fortsatt 21 grader, en herlig følelse. Brukte ca. 1 time opp med rolig gange.