Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

Rando-tur til Kalven

19.05.2018

En 21-timers tur til Storen i strålende sol

26.08.2017

Værvarselet for helgen så strålende ut, og vi visste at dette var årets siste sjanse til å bestige Storen. På tross av jobb, studier, unger, bursdagsinvitasjoner og alt annet, fikk Vegard, Mathias, Hans Petter og undertegnede skvisa inn en tur på Sognefjellet. Og uforglemmelig ble den! Fredag hadde vi planlagt å dra tidlig fra jobb og reise fra Oslo klokken 14. Som vanlig blir klokken 14 fort til 15, og vi var ikke fremme ved Turtagrø før godt etter solnedgang. I mørket og med hodelykter tuslet vi opp til Tindeklubbhytta og slo opp teltet vårt ved vannet. Med alarmen stilt på 6:30 dro vi oss inn i soveposene rundt halv ett, og ladet opp til den store(n) dagen. Neste morgen fikk vi i oss noen skiver og ruslet oppover omkring 7:30. I fint driv, og med turfølger både foran og bak >>>

Tur til Kalven

22.07.2017

Veslesmeden, Storsmeden og Trolltinden

20.08.2016

Vi gikk avgårde klokken 9:00 fra parkeringsplassen på Spranget, og krysset Store Ula der Krokutbekken renner ut. Fulgte bekken oppover et stykke, før vi skrådde ut mot Svarthammeren. Derfra bort til stien fra Rondvassbu mot Veslesmeden. Vel oppe på Veslesmeden tok vi en kort rast, og fortsatte så ned "trappetrinnene" mot smedtraversen. Da vi var nederst på bandet, lå oppstigningen mot Storsmeden foran oss og så bratt og skummel ut. Her har man to valg; man kan enten klatreklyve rett opp, eller ta ut til høyre. Høyre er mer utsatt på grunn av fare for utglidning og løst berg, men mindre bratt. Vi valgte høyre, over et flott galleri, og kravlet oss gjennom en kamin/dieder med mye løsmasser i bunnen. Her vil man ikke gli, for da ender man utfor stupet! Da vi nådde Storsmeden >>>

Normalruta til Falketind

23.07.2016

Stølsmaradalstinden fra Gravdalen

21.07.2016

Etter overnatting på Gravdalen ubetjente hytte, gikk turen tidlig avgårde innover Gravdalen. Sekkene ble lagt igjen på hytta, og dagstursekkene ble lett pakket for dagstur. Turen innover var flott. Her får du overgangen fra skog til fjell, og videre opp i høyfjell. Da vi kom innerst i Gravdalen tok vi oppover i østsiden, rett sør for Vikingskard. På bandet mellom Store og Vesle Stølsmaradalstinden så vi en stor flokk villrein på snøen nede i Gravdalen. Et majestetisk syn. Derfra fulgte vi eggen opp på toppen. Retur samme vei. Vel nede på hytta, tok vi sekkene på og vendte nesen mot Avdalen. Avdalen er en flott liten seter. Vi var alt for sent ute til middag, men klarte å tigge til oss litt tomatsuppe, og det er den beste posetomatsuppen jeg noengang har smakt. Fin tur!

Høgronden, Midtronden 1 og 2, Digerronden

18.07.2016

Min mor og jeg var med på Rondvassbus tur med guide over de fire nordligste 2000-meterne i Rondane. Avgårde fra Rondvassbu med båt klokken 9, og fra nordenden av vatnet innover Langglupdalen. Vi skrådde oppover mot Høgronden før vi møtte stien, og fulgte denne kun det siste stykket opp. Videre fra Høgronden ned i skaret mot Midtrondene. Austre Midtronden var lett gange, mens Vestre Midtronden bød på litt enkel klyving. Derfra ned i skaret mot Digerronden. Digerronden er en kjempestor pyramide av stein. Oppstigningen var enkel fra skaret, og nedstigningen var lite utfordrende. Da vi slitne etter en lang tur endelig nådde nordenden av vatnet, var båten allerede på plass. Det ble servert lokal spekemat og øl på brygga, og det var veldig god stemning. All ære til Rondvassbu for en >>>

Mislykket Trolltinden-tur som endte på Storsmeden

29.08.2015

Min far, mor og jeg la i vei fra Spranget med Trolltinden som mål. Jeg hadde vært på Storsmeden tidligere på året, og var ivrig etter å ticke den siste smed-toppen. Vi fulgte Store Ula opp til Krokutbekken, og tok veien i terrenget opp mot Kaldbekkbotn. I Kaldbekkbotn fulgte vi den gamle (nå umerkede) DNT-stien opp mot passet mellom Storsmeden og Steet. Opp på Steet og ned på bandet mot punkt 1897. Vel over 1897 kom vi til et punkt som var såpass luftig og klyvete at mine foreldre ikke ville mer. Vi snudde tilbake samme vei som vi kom. Tilbake på passet tok vi like så godt turen opp på Storsmeden. Siden jeg hadde vært her for en drøy måned siden kjente jeg veien, og klyvepartiene gikk lett. Etter lunsj på toppen gikk vi ned til bilen igjen. Trolltinden forble ubesteget for min >>>

Storsmeden fra Rondvassbu

22.07.2015

Min venn Hans Petter og jeg var ivrige på å få til en skikkelig bestigning etter gårsdagens mislykkede forsøk på Rondslottet, som endte i tett snødriv på Vinjeronden (se rapport). Været så lovende ut, og vi tok den gamle (umerkede) DNT-stien opp gjennom Kaldbekkbotn. Dette året var det unormalt store mengder snø i fjellet, og folk som ellers nok ville vært i Jotunheimen hadde tatt turen til Rondane. Vi så til og med fjellklatrere henge i Svarthammeren! Det er ikke et normalt syn. Vi kom opp på passet, og kløyv opp på Storsmeden. Turen var mindre utfordrende enn vi trodde den skulle være. Mat ble fortært og fotografier på den berømte pinakkelen ble tatt før vi gikk ned igjen. Midt i juli lå det fortsatt store mengder snø på eggen på vei ned, og jeg savnet øksa mi, selv >>>

Mislykket tur som endte på Vinjeronden

21.07.2015

Hans Petter og jeg la i vei fra Rondvassbu i dårlig vær med det ambisiøse målet å ta med oss Vinjeronden og Rondslottet, for så å gå ned til Bjørnhollia og tilbake via Illmanndalen i en og samme tur. Oppe på skaret mellom Vinjeronden og Storronden forstod vi fort at dette ikke kom til å gå som planlagt. Tåka kom sigende, og det begynte å hølje ned. Vi la likevel turen videre opp, og da vi passerte gjennom 1900moh gikk horisontalt regn over i horisontalt snødriv. Da vi nådde toppen var vi klissvåte og misfornøyde. Hans Petter hadde ikke tatt på seg regnbuksa ordentlig og måtte kle seg helt naken for å skifte stillongs (takk og pris for at han hadde med to!) i -1 grad og tett snø og tåke. Vi bestemte oss for å gi oss der, og luntet misfornøyde ned til Rondvassbu. Vel fremme >>>