Klovfjellet, Budalsfjellet og Steingilshøgda (24.07.2014)  3

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Øvre Økland (50m)
Endpoint Samme (50m)
Ascents Budalsfjellet (528m) 24.07.2014
Klovfjellet (518m) 24.07.2014
Steingilshøgda (529m) 24.07.2014

Klovfjellet, Budalsfjellet og Steingilshøgda

Denne dagen var tanken å få litt avveksling fra heten på hytta på Reksteren, så jeg tok fergen over til Stord for å bestige noen fjelltopper på øya. I mangel på internett og dermed turtips, kjørte jeg opp til Øvre Økland i håp å benytte veien opp i Vatnadalen. Det lot seg ikke gjøre, da dette var privat vei. Startpunktet Runemb (Rune Blomberg) beskriver er nok smartere å benytte for rundturen over disse tre fjellene.

Turen opp Vatnadalen gikk fort og greit, eneste irritasjonsmomentet var innpåslitne klegg. Jeg fant greit "prestetråkket" som tok meg opp til Klovfjellet. Oppe på toppen var det minst 30 grader, vindstille og helt fint hadde det ikke vært for at kleggen nå var blitt erstattet av enda mer innpåslitne fluer.

Fulgte stien videre rundt 200 meter før jeg gikk rett ned til vestenden av vann 333. Videre på merket sti nesten til toppen av Budalsfjellet, og nå var fluene også forsvunnet. Fryd og gammen! Lunsj og kaffe ble dermed inntatt med et smil på toppen, mens jeg prøvde å finne ut hvilken av de to punktene som var det høyeste..

Videre fra Budalsfjellet klarte heller ikke jeg å finne en god vei ned og endte opp i bratt terreng med mye einebusker. Begynte nå absolutt å angre på at jeg kun hadde iført meg shorts. Men fikk omsider kronglet meg ned til den merkede stien på sørsiden av Tysevatnet og fulgte denne til toppen av anleggsveien i østenden av vann 318. Her fulgte jeg ny merket sti mot NV opp rundt 50 hm, før jeg på nytt kranglet meg gjennom kronglete terreng (fluene var nå tilbake) opp til NV kammen til Steingilshøgda. Herfra var det lettgått terreng, men tungt i varmen, opp til toppen.

Oppe på toppen oppholdt jeg meg kun lenge nok til å ta bilder og tømme skoene for lyng og einerester. Vann hadde jeg gått tom for på vei opp, så det var bare å komme seg videre. Fikk håp om god retur da jeg fant merket sti NV fra toppen, men denne ledet ned mot Ravatnet og videre mot Lundseter, så jeg tok av fra denne på tråkk/sti mot sør. Denne forsvant også, så det ble nok en runde med off trail ned til toppen av anleggsveien i Vatnadalen. Her ble det konsumert en liter fjellvann og nok en sko-rensk, før jeg tok fatt på de ca 3 km på grusvei tilbake til bilen.

Straks klar for 3 km på grusvei ned Vatnadalen.

Totalt sett en grei rundtur, hadde det ikke vært for den intense varmen og alle fluene. Definitivt ikke shorts terreng!