Beinn Each, Stuc a'Chroin og Ben Vorlich (09.07.2014)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Ardchullarie More, Loch Lubnaig (125m)
Endpoint Ardvorlich, Loch Earn (100m)
Ascents Beinn Each (813m) 09.07.2014
Ben Vorlich (985m) 09.07.2014
Stuc a'Chroin (975m) 09.07.2014
Stuc a'Chroin West Top (735m) 09.07.2014

Beinn Each, Stuc a'Chroin og Ben Vorlich

To dager før hjemreisen fikk far lov (uten innvendinger) til å ta en ny tur helt alene. Værmeldingen var bra og det var nå på tide å bestige Ben Vorlich, som jeg hadde sett på hver gang morgenkaffen (og kveldspilsen) var blitt inntatt denne ferien.
Parkerte bilen ved Ardvorlich ved Loch Earn og ble så kjørt til Ardchullarie More ved Loch Lubnaig. God sti og traktorvei opp i Glen Ample før et skilt viste vei opp en mindre gått (men tydelig) sti mot Beinn Each. Etter 1t 30 min ankom jeg toppen, hvor det ble en 20 min pause i finværet. Hadde passert 2 andre turgåere, men så ingenting til dem, eller andre, mens jeg satt på toppen. Beinn Each (en corbett; mellom 2500-3000 fot og PF på 500 fot) er ikke høy nok til å være klassifisert som munro (over 3000 fot) og blir nok ikke like mye besøkt som sine to storebrødre i nord.

Turen videre mot dagens neste mål, Stuc a'Chroin, gikk på en noe utydelig sti langs en fin rygg. Litt opp og ned, samt innom den vestre toppen til Stuc a'Chroin før jeg etter 1time og 15 minutter ankom toppen, fortsatt helt alene. På Stuc var det tid for kaffe og nistepakke (for anledningen sandwich kjøpt på M & S), og det hele kunne nytes i bar overkropp. For å være på nesten 1000 moh i Skottland, må det nok betegnes som fantastisk vær!

Etter å ha nytt livet i rundt en halvtime, var det på tide å komme seg videre til dagens høyeste, og siste topp, Ben Vorlich. Jeg fulgte den tydelige stien som gikk på vestsiden av kammen, og dermed omgikk den bratte nordsiden, men så senere at det også gikk sti ned denne.
Merket nå fort at jeg gikk mellom to munros og klokken var blitt over 1200. Møtte sikkert 25 turgåere og pratet med minst ti av dem. Nesten alle spurte om jeg hadde kommet ned den bratte nordsiden, og etter hvert som praten gikk, hvor jeg kom fra og hvorfor jeg gikk på tur her... En av dem skulle faktisk sykle Rallarvegen (Finse-Flåm) en uke senere, så jeg anbefalte ham å smake på Finse 1223 og Ægir mens han var der. Han var noe bekymret over at de kostet litt mer enn på den lokale puben...:-)
Ankom toppen av Ben Vorlich like før kl 1330, var innom begge topp punktene, tok noen bilder, og bega meg raskt videre. Det var nå blitt litt mer overskyet og vindfullt. Småløp til tider nedover den meget tydelige, og noe eroderte stien, og var nede ved bilen etter ca 1t 10 min.
En herlig tur på 14,5 km og og rundt 1350 hm kunne snart avsluttes med en iskald pils på verandaen, med utsikt til dagens bestigninger.