Fuglafjellet (19.07.2014)  6

Written by trondlill

Ascents Fuglafjellet (1,334m) 19.07.2014
Skolapp (1,040m) 19.07.2014

En helt fantastisk tur over det majestetiske Fuglafjellet 1334 moh.

Vi ble kjørt opp Bergsdalen fredag etter jobb.
Fra osen i Hamlagrøvatnet gikk vi til Vending.

Vending var en flott hytte, og det var bare sånn ca halvfullt da vi ankom.
Vi fikk tilberedt en bedre middag med medbrakte filleter av både hjort og storfe.
En god oppladning for morgendagen.

Etter frokost gikk vi ut i et alldeles nydelig sommervær.
Vi bestemte oss for å ta strake veien mot toppen. Skaret opp mot fjellet så litt bratt ut fra hytten, men det var helt fint. Tungt, men godt farbart tråkk oppover.
Vi kom tett på en flokk villrein på vei opp dette første bratte strekket.

En flokk villrein på vei opp fra Vending.

Vi tok en velfortjent pust i bakken på ca 1200 moh. Herfra fikk vi en fantstisk utsikt ned mot Vending og Hamlagrøvatnet.

Utsikt ned mot Vending. Hamlagrøvatnet skimtes langt der nede.

Herfra var det en fin og lett viddevandring opp mot toppen av Fuglafjellet.
Det var bra med vind på toppen, og temperaturen hadde nok fallt med hvertfall 10 grader i forhold til lenger nede. Vi kokte kaffe på toppen og tok nøt en nydelig Seranoskinke i solsteken. Herfra var det en helt fantastisk utsikt i alle retninger.

En stolt gjeng på toppen av Fuglafjell

Nedstigningen var ikke planlagt i detalj. Vi bestemte oss for å fortsette i sør/sørvestlig retning til vi kom til kanten. Herfra fulgte vi kammen litt vestover og senere litt nordover. Her var veldig mange bratte skrenter og vi tok ingen sjanser. Til slutt fant vi ett tråkk og kom oss ned mot Kvitebekktjørni. Her tok vi en god pause med litt varmmat, litt fisking, og til og med et bad (på èn av oss).

Etter en god matbit, full av energi, småløp vi opp på Skolappen i håp om å få oversikt over terrenget videre sørover mot vestsiden av Myklavatn.

Fra toppen av Skolapp. Kvitebekktjørn og Fuglafjell i bakgrunnen.

Veien videre var ganske tung enkelte steder. Ingen sti, men likevel stort sett farbart og greit.
Vi gikk rundt på nedsiden av Goddalseggene og rundt Trollnuten. Herfra var det en meget bratt nedstigning til Sunnvoredalsvatnet. Et nydelig sted med en flott hytte ved vannet.
Herfra fulgte vi sti nedover langs elven mot Dusgjel. Ved Botnakjørn tok vi stien til høyre på nedsiden av Botnanuten. Herfra var det grei nedstigning til Byrkjeseter.

På Byrkjeseter fikk vi losjert oss inn på hytten. Etter en bedre hjortegryte fikk vi oss et bad i elven, og deretter bar det rett i jacuzzien. Det føltes veldig riktig, og vel fortjent.