Neslenibba (28.05.2005)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Sunde
Ascents Neslenibba (1,359m) 28.05.2005

Sammendrag: Fot-/Skitur opp Sundsdalen til Neslenibba, deretter opp mot breen til 1550 m. Nedkjøring direkte ned i Sundsdalen. 5t, hvorav 1t20 bæring opp, og ca. 50 min bæring ned. Pent vær, noe tilskyende på retur i skogen. Økende SØ-vind oppe ved breen. Snøgrense ca 700 m, tørr nysnø til 800 m, gradvis økende til 10 cm ved breen.

Saksa fra Fjellforum:

”Bakgrunn"
Sist helg var familien invitert til festlig lag i Olden. Ruskevær da vi drog sørover på fredagen, men med håp om et lite "vindu" blei skia med på biltaket.
Da vi kjørte innover langs Oldevatnet seint fredagskvelden, var det ikke vær som frista til fjelltur. Kaldt og surt, lite fjell å se, da vi køya litt før 23.30.

"Det er lyst, da er det dag,"
kunngjør vår tre år gamle sønn i 6-tida. Et gløtt ut vinduet vekker liv i far også. Oldevatnet ligger speilblankt, fuglene kvitrer, En og annen tåkesky driver mellom fjella, som er drivkvite eller solgylte, alt avhengig av eksponering. Ellers er himmelen blå. Nysnøen ligger helt ned i den øverste bjørkeskogen. Vel vitende om at det bare er timer til værvinduet lukkes, klareres en formiddagstur til breen.

I 7-tida forlater jeg hytta på Yrineset, og kjører bort til Sunde. Får "tilvist" parkeringsplass av bonden. Roter litt med å finne stien til Sundsdalen, et skilt står "feil" vei, men etterhvert er jeg på sporet opp den bratte ryggen mellom elvene. Fuktig lende, og litt utydelig sti her, men jeg vinner fort høydemeter. Stien blir etterhvert bedre, krysser Kaldåna, og når åpnere og slakere lende forbi et par setre. På omlag 700 meter når jeg snøen. Har ikke gått mange meter på ski før snøen er tørr, og det kladder på fellene. Et skyslør demper sola, jeg setter derfor kursen for nærmeste topp, Neslenibba. Så får jeg i allefall med meg den, tenker jeg....
En hare har satt spor i nysnøen fra i natt, og med et hører jeg "ko-ko, ko-ko", årets første, fra andre sida av elva.
Glimrende tørrsnøføre opp i skaret øst for toppen. Skysløret passerer og himmelen er atter blå. Østsida er litt bratt og gå opp på ski, derfor runder jeg ut på SØ-ryggen. Må av med skia et par ganger, men vinner raskt høyde, og når snart toppen av Neslenibba.

Utsikt
Her oppe er det god utsikt. Både innover mot "Storbreen" og Oldedalen, og utover mot Olden, med Sunnmørsfjell som bakgrunnskulisser. Sisiliekruna (1717) ruver vest for vatnet. Et turistskip har lagt til i Olden, og fra fugleperspektiv ser jeg hytta på Yrineset.
Sola har tatt litt i østsida, så jeg får en fin, kort og bratt nedkjøring til skaret.

Videre mot breen
Med fortsatt finevær, er det fristende og strekke turen litt til. På med fellene, og jeg trasker videre i 10 cm tørr nysnø. Utsikten blir stadig videre. Oppe ved brekanten på 15-1600 m kjennes en kald vind fra søraust. Skyfronten nærmer seg sakte fra sør. Fristende snøflater videre innover, men løftet om formiddagstur bør vel holdes.

Rask retur
Med tørr styresnø og "kattemyke" "Storslalåm"-svinger går det raskt nedover mot bjørkeskogen igjen. Låra får imidlertid kjenne mjølkesyra.
Da jeg spenner skia på sekken slører det igjen til foran sola. Snøføyka står ut fra toppene oppe ved breen, vårduftene når nesa...jeg rusler fornøyd nedover skogen.
Ved grinda til tunet møter gardsbikkja meg. Mens jeg legger skia på taket og gjør meg klar til å kjøre, markerer den revir på forskjermer og bildekk.......