Skitur på Midthøin (25.09.2004)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Ascents Nordre Midthøin SØ1 (1,538m) 25.09.2004
Nordre Midthøin (1,574m) 25.09.2004

Drog til Sandgrovbotn. Skitur på Midthøin. 1t anmarsj til breen ved vann 1262. Skirunde på breen og til toppene 1574 og 1538. Hard skare på breen . Plastra nysnø på toppene, stedvis skiføre også der. Rolige vindforhold, lettskya/delvis skya og gjennomslagssol. 4,5 t på hele turen. Drog deretter med bil til Johanhytta, Bjorli og Brøstddalen. Slo opp telt v/ Kabben. Regn på kvelden og natta.

Fra Fjellforum:

''Da meterologene antyda ei lita pause fra restene av tropiske orkaner i helga, var det duket for sesongens første skitur.

Det hadde akkurat slutta å regne da jeg dro hjemmefra tidlig lørdag morgen. Oppover Romsdalen låg fortsatt skyer og tåke massivt nedover fjellsidene. Ut av tåka og ned fjellsidene kom det bekker og fosser overalt, ned i en dal fylt av gulsprakende lauvskog.

Ved Verma passerte jeg gjennom skydekket, og vel oppe ved Stuguflåten traff jeg min turkompis, som kom østfra. Her var det lettskya, og med håp om nysnø inne på Midthøbreen ,la vi raskt i vei innover anleggsveien gjennom Sandgrovbotn til Mardalsbotn. Vi satte bilen der veien svinger ned mot nedre Mardalsvatnet.

Etter en times gange var vi ved brefronten og kunne sette på oss skia. Selv om det var nysnø her hadde nedbøren gått over til regn, slik at det var skareføre på breen. Vi fikk oss en fin rundtur på 4-5 km på Midthøbreen og oppom to av Midthøtoppene (1574 og 1538). På nedtur skya det mer til og lyset blei flatere. Med visshet om at ny nedbør var på vei traska vi fornøyde ned igjen etter en fin høstskitur.''