Gjegnen - en koloss i vest (13.05.2024)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Hope parkering (165m)
Ascents Gjegnen (1,670m) 14.05.2024 10:36
Visits of other PBEs Hope parkering Gjegnabu (167m) 13.05.2024 19:37
Lavesteinen (730m) 13.05.2024 20:46
Gjegnabu (1,174m) 13.05.2024 22:08

Med godvær i sikte dro Alexander og jeg vestover. Møtte Alexander ved Borlaug og vi kjørte el.bil videre vestover og mot Hyen. Lang tur, men når man kommer til sååå vakre steder i vest så er det verdt det. Tror vel Sandane, Hyen er noe av det vakreste Norge har å by på. Eneste vi manglet da vi tok en rast ved Hyen på vei hjem var en Freia Melkesjokolade. Et lite stykke Norge For et vær...for en natur. Ikle problem å kjøre mange mil når man kommer til slike steder. Det er fint i Jotunheimen, men dette tar kaka. Reis og opplev dette!!!

Vel etter en lang biltur og ompakking var vi klar ved Hope parkering ca kl 20. Fin temperatur og etterhvert skygge opp til Lavesteinen og videre mot Gjegnabu. Varr oppe ved Lavestein etter ca.1t5min. Der møtte vi snøen og der måtte sekkene pakkes om og nå ble det ski videre mot Gjegnabu. Rimelig bra med bakker og slitne kom vi den flotte DNT her oppe i solnedgangen. Brukte 2t30 min fra start. Herlig å komme til ei slik flott hytte. Fyre i ovnen, til og med lys fra solcellepanel. En koselig liten stund på senkvelden med en liten dram før vi køyet.

Etter frokost ble dagstursekken pakket. Været var litt bob bob med litt vind og tilskyende. Vi drso avgårde ca kl 08. Svært skuffende med været da denne turen SKULLE gås i fint vær. Bedre ble det ikke da himmelen mørknet til og det begynte å regne. MEN....det skulle ikke vare så lenge. Etterhvert som vi nærmet oss toppryggen klarnet det etterhvert opp, men det var litt vindfullt ved varden. Vi brukte vel ca 2t20 min fra Gjegnabu og til toppen. Så startet den fantastiske turen nedover igjen. Herlig føre for fjellski og syntes selv jeg fikk til mye bra kjøring nedover med mine Fischer E 109. Det ble en rååå tur. Varmt og fantastisk slushføre...ikke for mye og ikke for lite. Dette er virkelig en høydare av et område og vi kan virkelig anbefale en tur på disse kanter. Tilbake til denne delen av Norge skal vi definitivt.

Etter en fantastisk nedkjøring ned breen måtte feller igjen på. Det ble noen seige kneiker før vi igjen kom til Gjegnabu. Der hadde vi en lengre pause i solveggen. Helt utrolig vakkert der oppe.
Vi mptte beholde fellene på et lite stykke før vi igjen kunne kose oss på herlig føre helt ned til Lavesteinen der vi igjen skiftet klær og sko. Nå var det varmt. Me ski på sekken gikk vi greit på en helt grei trasee nedover den bratte lia ned til bilen. Vi måtte bare passe på at ski kunne "ta tak" i bakken i de bratteste partiene...og det er faktisk litt farlig. Lett å stupe framover. Herlig å komme ned til bilen og begynne å fordøye denne fantastiske turen.

Vi kjørte ned til Hyen der vi fant en flott plass nede nær sentrum og elveoset. Her ble det bading i iskaldt vann og på med reine tørre klær. Frodig grønn natur, hvite topper stille vakkert, reint. Bare så vanvittig og vi var så glade for at vi kunne få oppleve alt dette. Mye adrenalin i blodet tydeligvis så hjemturen gikk utrolig bra uten å bli trøtt.....selv etter en god burger i Byrkjelo. Hit skal Alexander og jeg tilbake....ingen tvil om det. Takker Alexander for en uforglemmelig tur,- og Botnfjellet som egentlig var planlagt onsdag for vente litt på oss.

Lavestein
Senkveld og vi nærmer oss Gjegnabu
Det brygger opp til "uvær"
På vei "hemmat"
Start date 13.05.2024 19:37
End date 14.05.2024 14:55

Missing title

Written by askogvoll 15.05.2024 10:31

Tusen takk for en flott og uforglemmelig tur, virkelig et flott område. Dette var virkelig en høydare �