Jihkkevarre (07.05.2024)  6

Jiehkkevárri (1,834m) 07.05.2024 11:47
Visits of other PBEs Indre Holmbukta P-plass (50m) 07.05.2024 06:13

Jiehkkevarri 7. mai 2024

Etter langt om lenge, og denne gang forsøk nummer to (forrige gang var i juli 2022), fikk jeg mulighet til å prøve meg på Jiehkkevarri i Troms. Sondre Fjelldal og jeg satte av 7. mai i kalenderen tidligere i år (februar/mars), og hadde ikke så altfor store forhåpninger til at akkurat den dagen skulle skilte med flott vær. En ekstra flybillett ble bestilt 29. april, slik at jeg kunne være igjen en ekstra dag etter endt arbeidsuke i Tromsø. Værmeldingen var så som så, men jeg tok sjansen og satset noen eurobonuspoeng og noen kroner på at det kom til å gå.

Værmeldingen endret seg utover arbeidsuken, 7. mai fikk plutselig en stor sol i værkartet, og Sondre og jeg ble enig om at vi skulle prøve oss på tur.

Vi parkerte ved den store parkeringen i Holmbukta, og startet og gå klokka 0613. Motbakken til Holmbukttinden var like lang og bratt som sist, snøen var hard, fin og god og gå på hele veien opp. Nysnøen lå ved ca 800 moh. Vi traff Per Willy Moen på parkeringen, som bare hadde tenkt å gå Holmbukttinden. Sondre og jeg dro av gårde alene, men ble tatt igjen på toppen av Per Willy. Vi spurte om Jiehkkevarri kunne være aktuelt, og Per Willy ville gjerne slå følge.

Mens Holmbukttinden badet i sol og blå himmel, var Jiehkkevarri dekket med snøfokk og mye vind. Jaja, for dumt å snu på grunn av litt vær. Sondre hadde i all hemmelighet bært med seg en liten flaske champagne for å gjøre stas av at jeg hadde fullført fylkestopplisten. Vind og kulde gjorde at vi ventet med denne til Holmbukttinden på vei tilbake.

På vei ned fra Holmbukttinden, mistet Per Willy den ene skien, Sondre som måtte dra videre til Alta på jobb og jeg som måtte rekke en buss til Tromsø, måtte dessverre dra mens Per Willy leta etter skien. Det kom samtidig en annen kar på rando opp renna til Holmbukttinden.

Føret var helt upåklagelig ned til 300 moh, der Sondre tok flotte svinger, mens jeg med fjellski i hendene skle på rumpa der det var bratt. I skogen de to siste kilometerne til bilen var snøen mildt sagt råtten, og det tok en evighet, med mange fall, nordnorske gloser og gjennomtråkk.

Uansett, en utrolig flott tur, til et veldig vakkert fjellområdet. Akkurat nå er jeg litt for sliten til å si at jeg skal tilbake, men skal ikke se bort i fra det en annen gang.

Tusen takk for en flott tur Sondre og Per Willy.

Gratulerer!!

Written by AnneW 13.05.2024 13:22

Gratulerer med fullført fylkestoppliste!