Snøtinden på Svartisen (28.04.2024)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Holmvassdalen p-lomme (357m)
Endpoint Samme (357m)
Characteristic Glacier travel
Ascents Snøtinden (1,594m) 28.04.2024 17:40
Visits of other PBEs Holmvassdalen p-plass (357m) 28.04.2024 08:10
Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark (500m) 28.04.2024 16:00

Snøtinden 1594 - høyest i Rana kommune
Min gode turvenn Stig og jeg hadde planlagt felles tur til sørlige deler av Nordland denne helgen. Målene var Kvigtinden og eventuelt Geittinden, og opprinnelig plan var å kjøre bil nordover fra Bergen til Simskardet. Værmeldingene var lovende, men noen dager før planlagt avreise tikket det inn en melding fra otto (Otto Lund) om lite trivelige snøforhold i det aktuelle området. PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) hadde nemlig vært på Kvigtinden 21. april (se turrapport), og kunne berette om steinhardt skareføre med fokksnø på blank is opp mot toppen.
Vi valgte derfor på kort varsel å legge om turplanene, og satset på bedre forhold nær Bodø der Snøtinden 1594 i Rana/Meløy på Svartisen lenge har vært på ønskelisten for oss begge.
Avreise om kvelden 26.4 med fly til Bodø der vi overnattet. Neste dag kjørte vi mot Glomfjord med noen avstikkere til Sandhornøya der vi besøkte den flotte Langsanden nord på øyen og Horsdal lenger sør der det går sti til flotte Sandhornet i Gildeskål. Dessverre lå det enda mye snø oppover mot toppen, slik at det ikke fristet med fottur opp dit denne gangen.
Vi fortsatte sørover på RV 17 til tettstedet Reipå der vi hadde booket rom på Reipå Camping (anbefales). Vi hadde samordnet tur til Snøtinden med Sola19 (Solveig Føreland) og Hawkeye (Finn Olav Ulvund), og møtte dem og MetteH (Mette Haugrud) om kvelden på Reipå. Vi samordnet kjøring til Holmvassdalen dagen etter og hadde en hyggelig middag sammen med Solveig og Bjørn.
Jeg hadde på forhånd fått god informasjon om turen og rutevalg fra graham (Jørgen) som var der i fjor på samme tid, og la inn et fint GPS-spor, samt fra Kai Andre Blix i Bodø og Omegns Turistforening somhadde gått samme rute som som oss til Tåkeheimen to dager tidligere, og hadde helt ferske oppdateringer om skiføret. Neste morgen var vi klar for tur.

FØRSTE ETAPPE FRA PARKERINGEN TIL 1302-HØGDA
Vi gjorde oss klar på Holmvassdalen p-plass der det er plass til 4-5 biler i en p-lomme langs veien, 357 moh. Turstart 0813. Alle brukte fjellski med langfeller som fungerte helt fint oppover til breen.

Vi gjør oss klar for tur fra Holmvassdalen. Skituren startet opp dalen ved første mast etter parkeringen

Føret var som ventet ganske hardt, men terrenget er relativt lettgått og neppe raseksponert på vei opp mot breen. Vi brukte ca. 1.5 time opp til der breen begynner på ca. 830 moh.

På vei oppover mot breen. Foto mot nord tatt av Solveig
Siste strekket opp mot breen
Tilbakeblikk mot Fykan og Glomfjord mot nord

Ruten går opp mot 1200-høyden på 1160 moh, øst for 1259-toppen. Vi brukte ca. tre timer opp dit. Nå åpnet det seg et fantastisk skue vestover mot Helgelandsbukken 1454.

Ettinden, Juret og Helgelandsbukken sett fra NØ. 1302-høgda mot venstre
1302-høgda mot venstre, Helgelandsbukken mot høyre

En må ned ca. 50 hm i en fordypning før det kommer en ny oppstigning mot den såkalte 1302-høgda (som nå er målt til 1277!). Her går ruten øst for toppen (på ca 1235 moh). Oppe her etter ganske nøyaktig 4 timer. Her bevilget vi oss dagens første og eneste matpause på 40 min i ly av en liten skavl samtidig som vi la om til kortfeller.

Stig og jeg på vei mot 1302-høgda. Foto Solveig
Stig og Solveig på pausestedet ved 1302-toppen

1302-HØGDA TIL TOPPEN
Oppe på breen var det ganske kald motvind som gjorde det uaktuelt med annet enn helt korte pauser. Yr.no hadde meldt vindstyrke på 3-4 m/sec, men det virket som om det var adskillig mer. vi tok på oss tørt og varmere tøy før vi fortsatte mot toppen. En må uansett ned over 100 hm fra 1302-høgda til et basseng på 1110 moh før den endelige oppstigningen mot toppen begynner. Etter råd fra Kai Andre la vi ruten litt mer mot vest for å spare hm. Ikke mye å si om denne etappen bortsett fra at den virket uendelig lang både frem og tilbake! På avstand så vi dugnadsgjengen fra DNT Bodø med Kai Andre som var på vei tilbake etter dugnad på Tåkeheimen.

På vei mot Snøtinden som sees innhyllet i tåke langt der foran! Mennesker blir små i slike omgivelser!
Vi gikk til høyre (vest) for den lille trekanten før vi dreide opp mot Snøtinden

Det er ca. 400 hm stigning fra breplatået opp til toppen. Det blir gradvis brattere oppover, og på ca. 1460 moh valget vi å sette fra oss skiene og å gå på støvlene til topps. Stig gikk først og tråkket spor i 10-15 cm dyp snø. Dette var en tung etappe for oss alle. Med toppen innenfor rekkevidde og til og med uten tåke fikk vi ny inspirasjon og nådde toppen kl 1735 etter 9.5 timer på tur! Herlig lykkefølelse! Nedsnødd varde på toppen. GPS 33W 453457 7390550 i samsvar med Kartverkets "fot varde".

Solveig og Stig på toppen av Snøtinden
Stig og meg. Foto Solveig
Solveig og meg. Foto Stig

Det var heldigvis ganske vindstille på toppen og en fantastisk utsikt! Vi var overlykkelige over å ha fått slike flotte forhold etter å ha sett toppen i tåke under mesteparten av turen!

Utsikt fra toppen mot ØSØ med østre del av Svartisen og Sniptinden 1586(?)

Utsikten var flott i alle himmelretninger, men helt spektakulær mot solnedgangen i vest!

Utsikt vestover mot Lurøy og Træna
Innzoomet bilde mot vest med Træna og  Trænstaven i bakgrunnen
Innzoomet bilde mot vest med Træna og Trænstaven i bakgrunnen

Kl. 1750 etter 15 min opphold på toppen var det "bare" å ta fatt på returen.

RETUREN
Ikke så mye å si om denne, bortsett fra at den virket uendelig lang og relativt ensformig. Et lyspunkt var en fantastisk solnedgang etter at vi hadde passert 1302-høgda.

Solnedgang på returen
For en dag og for et landskap!

Da vi begynte nedstigningen fra breen var det blitt langt på kveld og kald. Skiføret var elendig - herdet, skavlete og uforutsigbart.

En nokså sliten, men lykkelig knutsverre på vei tilbake mot bilen og sivilisasjonen. Foto Solveig

Vi forsøkte oss en stund med kortfeller før to av oss skiftet over til langfeller for å bremse farten. Siste km ned dalen var både føre- og lysforhold slik at vi tok av skiene og gikk til fots på hard snø siste stykket. Tilbake ved bilen like før midnatt etter en tur på 15t 40min.
Tusen takk for turen og meget hyggelig turfølge til Stig og Solveig! Også takk til graham (Jørgen) for GPS spor og tips om turen, samt til Kai Andre for fersk oppdatering om forholdene på breen.

SALTFJELLET-SVARTISEN NASJONALPARK
Nasjonalparken går fra Nordfjorden i vest til Saltfjellet i øst gjennom ulike landskapstyper i Helgeland og Salten i Nordland. Den nordlige polarsirkelen går gjennom den søndre delen av parken. Nasjonalparken ble opprettet i 1989. Det høyeste fjellet i nasjonalparken er Ølfjellet 1751 moh i nasjonalparkens østre del.

Svartisen er Norges nest største isbre, og dekker et areal på ca. 370 kvadratkilometer. I den lille istid på midten av 1700-tallet var Svartisen én sammenhengende isbre, men er i dag delt i to: øst- og vestisen. Breen strekker seg gjennom kommunene Rana, Meløy og Rødøy i Nordland fylke. Snøtinden 1594 er høyeste punkt på Svartisen (men ikke i nasjonalparken!).
Kilder:
Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark
Svartisen

Rådata fra min GPS viste stigning på 1645 hm som passer bra med andres tall. Når GPX-filen lastes inn på PB øker høydeestimatet av uklare grunner til 1953 som virker urealistisk høyt. Nedjusterer skjønnsmessig til 1700 hm.

Start date 28.04.2024 08:13
End date 28.04.2024 23:53

Gratulerer!

Written by bakken59 14.05.2024 14:59

Dette er verkeleg ein kraftprestasjon! Supre bilete. Eg drøymer om denne turen, men 40+ km på fjellski må ein psyke seg opp for! Inspirerande dette!

Sv: Gratulerer!

Written by knutsverre 14.05.2024 17:36

Takk for det og for hyggelig kommentar, Kristin! Kjekt å se at du er i full gang med kommunetoppsamlingen igjen med to meget lange skiturer nylig. Snøtinden klarer du nok helt fint! God vår og sommer!

Missing title

Written by graham 04.05.2024 21:55

Gratulerer med en ny k-topp i samlingen! Kan si meg enig i at transportetappen over breen føltes relativt dryg, især på retur. Og så må jeg også gi min stemme til vertskapet på Reipå Camping, trivelig plass og utrolig god service. Vi fikk nøkkel i døra når vi kom ned etter å ha sendt melding fra oppå breen når vi så lengden på dagsmarsjen og motivasjonen gikk ned for teltleir nede ved bilen

Grattis!

Written by uglefisk 04.05.2024 20:42

Bra levert og god timing med været. Bare tåke når vi var der så gøy å se hvordan det egentlig ser ut :D

Sv: Grattis!

Written by knutsverre 04.05.2024 20:51

Takk for det, Paal Andre! Leste om turen deres på forhånd, og grudde oss for liknende forhold, men alt klaffet for oss, heldigvis. At firkløveret fra Oppdal med Otto i spissen opplever dårlig vær og ingen utsikt på en kommunetopp må høre til de virkelig store sjeldenhetene! Har det i det hele tatt forekommet?

• +

Sv: Sv: Grattis!

Written by otto 04.05.2024 21:30

Gratulerer

Written by peera 04.05.2024 16:29

Gratulerer med ny kommunetopp. Flott rapport og fine bilder fra en tur som åpenbart var meget lang og krevende.

Sv: Gratulerer

Written by knutsverre 04.05.2024 20:30

Takk for det, Peer! Egentlig mer lang enn krevende tur. Vi har "luktet" lenge på Snøtinden, så det var godt at vi ombestemte oss i forhold til reisemål og fikk denne i boks!

Snøtind

Written by PeakFloyd 03.05.2024 07:45

Gratulerer med vel gjennomført tur. Og takk for en detaljert og flott tur-tapport. Otto var vel på tur samme dag, litt lenger øst, og hadde også en del nysnø, som gjorde turen litt tyngre vil jeg tro. Uansett, flotte bilder og god beskrivelse av rutevalg etc.

Sv: Snøtind

Written by knutsverre 04.05.2024 20:27

Takk for det, Arne Magnus! Det var jo på grunn av din turrapport fra Kvigtinden at vi siktet oss inn mot dette alternativet. Heldigvis ble det full klaff for oss, men marginene er små der oppe. Dagen etter vi var der var det kuling på Svartisen og utelukket med tur!