Midtknatten (29.04.2024)

Written by Line GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Midtknatten (667m) 29.04.2024 13:55

Egentlig hadde jeg tenkt kjøre skogsbilveien oppover lia fra Piltingsrud, men der var det sperret pga. hogst, og det så ikke ut som en vei lengre. Fortsatte til Haugsrud og kjørte oppover lia til første sving der det var mulig å parkere. Jeg hadde ikke gått langt før jeg skjønte det var skogsdrift her også, og veien jeg hadde tenkt gå mot vest var sperret. Der hadde jeg sett nedenifra at det var lite snø, men nå utgikk det alternativet. Jeg hadde ikke med trugene, men valgte å prøve veien på østsiden av toppen. Snøen kom ganske fort, men også her var det scooterspor som bar meg. Jeg gikk helt til høyspentlinja der det var delvis snøfritt. Videre ble det mye kaving, og jeg gikk på ren trass siden jeg hadde kommet så langt, og det heller ikke var så langt opp til knatten. Jeg datt mye nedi, prøvde å finne snøfrie partier og harde elgspor, men ble temmelig bløt temmelig fort. Skogen stod også tett, og trærne var våte etter regnværet. Helt øverst strevde jeg fælt med å finne en rute opp et heng og brukte tid på å sparke skikkelige spor til returen. Mot toppryggen bar snøen meg såvidt det var. Fint å komme opp på ryggen med mindre snø igjen og litt utsikt fra toppunktet. Har nok vært et slags tårn her også en gang. Ned igjen datt jeg enda mer nedi og stupte et par ganger så lang jeg var. Det surklet i skoa nedover lia, og jeg hadde fått nok for i dag. Så mye snø som skal smelte ennå...

Litt bæreevne oppunder toppryggen.
Midtknatten sett fra skogsbilveien.