Store Venjetinden - nordryggen. (24.04.2024)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Venjesdalsetra (408m)
Ascents Store Venjetinden (1,852m) 24.04.2024 20:25

Ettermiddag-/kveldstur på varsla oppklarning. Fuktig nysnø opp til omlag 1000 m, litt tilfrysing her på returen. Høyere opp, tørt og løst. Litt felleklabbing i overgangen. Satte igjen skia under topphammeren. Vindstille og kveldssol på toppen. Løste ut flak i østsida rett under toppen på returen. Mye løssnø og svakt lag under sist lørdags snøfall der. Skummelt. Hadde sjekka snøen fortløpende oppover, men i lesida her var det annerledes. Fine forhold på ski videre ned nordryggen. Mer stabilt der, siden det har blitt mer eksponert for vær og vind jamnlig.

Venjetindane i nysnø.

Trolltindane

Tåka la seg ned en periode, men satsa på at det var forbigående.

I kveldssol på nordryggen.

Kvanndalstinden

Mye laussnø i østflanken av toppen. Hurrungen langt der nede.

På toppen. Kveldssol på Lille og Søre Venjetinder.

Ok forhold på nordryggen.

Var svært forsiktig over kanten her, lå ei lita fonn. Fint videre nedover svaa i kveldssola.

Dagen er på hell.

Flott i øvre del av Vestrenna. Flere skiløpere som hadde tatt turen opp dit.