Gravolkampen, og smakebit av Jotunheimen (15.04.2024)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Oledalsbrynane (1,263m) 15.04.2024 10:06
Gravolskampen (1,281m) 15.04.2024 10:36
Båtskardberge Nord (1,269m) 15.04.2024 11:27
Båtskardberge Sør (1,270m) 15.04.2024 11:32
Visits of other PBEs Båtskardstølen parkering (1,150m) 15.04.2024 09:42
Gravolskampen stistart (1,150m) 15.04.2024 09:42
Beitostølen stidele 40 (1,221m) 15.04.2024 09:53

Dagens tur var en liten test og forberedelse til en tur på Flya innen sesongen er over. Jeg ville se om formen tillot en 2-3 timers skitur, samt bilkjøring 1t hver vei, og med retur hjemme i løpet av svært tidlig ettermiddag.
Det var en sterk opplevelse å kjøre til Beitostølen igjen, og se Bitihorn i slikt praktvær!

Ikke noe å utsette på været i dag!
Start ved Båtskardstølane, hvor jeg hadde p-lomma for meg selv.

Det var svært isete forhold i dag, men dermed uhyggelig lettgått på flatene med kortfeller. Svingte først oppom Oladalsbrynene.

På Oladalsbrynene mot Gravolkampen.
På Oladalsbrynene, med Bitihorn bak.

Tok nå av fellene og skjøt som en rakett fart nedover på isen i retning av Gravolskampen. Hu hei så det gikk! Det var så god glid at jeg nesten følte at jeg gled oppover bakken på slutten også! Tok også av meg skiene opp et par småkneiker mot Gravolkampen, der det var lettere å gå på beina.

Gravolkampen nådd, med Skaget i bakgrunnen.
Gravolskampen. Med Bitihorn bak til venstre, og Torfinnstinder, samt Rasletind mot høyre bak.

Utsikten innover mot Jotunheimen herfra gjorde meg meget godt. Formen var fortsatt utmerket, og drømmen om Flya i liknende vær før sommeren ble ytterligere styrket.

I retning Mugnetind.

Utnyttet nå høyden og den fantastiske gliden i vestlig retning, og kom etter hvert opp på ryggen mot Båtskardbergene. Her måtte jeg gå en liten omvei, da bratta jeg først hadde siktet meg inn på var altfor isete og polert. Siden gikk det greit oppover nordflanken.

Tett på Bitihorn. På Båtskardberget.
På Båtskardberget, i retning Beitostølen.

Satte meg ned på en bar stein med utsikt på toppen her, og spiste lunsj i bare superundertrøya. Det var vindstille og deilig! Samtidig var jeg litt spent på bratta ned mot bilen igjen, da jeg visste fra tidligere at det kunne være litt ubehagelig om det var harde forhold. Men sola hadde forhåpentligvis myket opp snøen her. Og slik var det også, men jeg var glad for at det ikke var isete her akkurat nå, da det var bratt nok for fjellskiene mine...

Denne turen var en skikkelig opptur, amen!