Klingfjellet (30.03.2024)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Ottemslykkja (172m)
Ascents Østre Klingfjellet (1,478m) 30.03.2024 11:46
Klingfjellet (1,546m) 30.03.2024 12:09
Klingfjellet V1 (1,488m) 30.03.2024 12:22
Klingfjellet V2 (1,497m) 30.03.2024 12:24
Visits of other PBEs Ottemslykkja p-lomme (160m) 30.03.2024 07:28

- Tungt og bratt

Påskeaften så ut til å bli en brukbar turdag. Det var varsla en del vind i fjellet, men Klingfjellet så ut til å slippe billigere unna enn mange andre fjell. Tidlig start både p.g.a. værmelding, men også fordi matbutikkene stengte kl. 16.

Snøfritt langs stien fra Ottemslykkja opp til drøye 400 meter. Litt høyere opp, etter å ha tråkka gjennom noen råtne snøfonner, tok jeg på skia og tråkla meg opp til kanten av lia.
Hadde lyst til å gjøre et forsøk via østryggen. Det var greit å krysse opp med ski/skarejern til ca. 1100 m. Der tok jeg på stegjerna og kryssa ut på ryggen i utsatt terreng, men på ganske god og stabil snø. Ute på ryggen sleit jeg med gjennomslag/sukkersnø til det flater litt ut før siste kneika, rett og slett jobbete. Videre blei føret bedre, tross litt klabbing på stegjerna.
Tok matpause i vindstille og varmt vær, med utsikt mot Sunndalen, fra toppen av ryggen. Fortsatte over toppene bort til V-2. Ikke noe vind av betydning her heller. Da nærma noe vær seg med stor hastighet fra sørvest. Valget blei enkelt, og jeg returnerte derfor på tørrsnø og noe flatt lys ned fjellsida. Supert slushføre langs elva ned i Ottdalen, og videre ut dalen i spredt regn. Byga forsvant videre, og sola kom tilbake nede i lia. Tungt føre, trang skikjøring og noe av og på med skia, før jeg putta skia på sekken like før jeg nådde mine parkerte joggesko.

Det hadde gått med mer tid enn jeg hadde sett for meg, men rakk KIWI på Sunndalsøra for påskehandelen med god margin.

Etterhvert bra med snø langs stien opp lia.

Oppe i Ottemsdalen.

Innover Ottemsdalen, med Nonshøa innerst.

Ruta opp botnen og videre ut på ryggen opp til Klingfjellet.

Tilbakeblikk mot Fremre Grynningshøa på andre sida av dalen.

Oppe på ryggen blei det god utsikt mot øvre deler av Sunndalen.

Klingråkkammen får bli en annen gang.

Fra østtoppen mot hovedtoppen.

Snota (t.h.) og Neådalssnota.

Fin varde på Klingfjellet.

Fra Klingfjellet nedover Sunndalen.

Byge på vei i stor fart fra sørvest.