Flatdalsåsen (12.01.2024)

Written by NJK500 (Nils-Jørgen Kristiansen) GSM

Ascents Flatdalsåsen Nordøst (985m) 12.01.2024 16:02

I helgen var det julebord med jobben på Gol. Jeg valgte å avspasere på fredag, slik at jeg kunne ta en topptur i Gol på dagen, før det braket løs på kvelden. I min optimisme på vegne av eget turtempo, hadde jeg estimert drøye tre timer på turen, men det ble neste dobbelt så lang tid i dag.

Jeg kjørte litt sør for Gol stasjon hvor det tar av en skogsbilvei som går nesten helt opp på åsen
I den nedre delen av lia var det voldsomt med dyretråkk, og jeg så hele fire elg i starten av turen
På veien var det kjørt med traktor, men veien var ikke brøytet. Hjulsporene gjorde at det ble mye lettere å gå, når jeg slapp å brøyte spor
Traktoren hadde kjørt til veis ende, hvor det lå en koie
Ikke helt trygt å bruke doen her. Herfra ble det å brøyte eget spor i dyp løssnø
Tilbakeblikk på sporet mitt
Etter en lang og hard tur i løssnøen gjennom et kupert terreng, fikk jeg toppen i sikte
Ingen synlig markering på toppen i dag, men mulig man ser noe på sommeren. Nå begynte det å bli skumt, og jeg innså at returen ville gå i mørket, og jeg hadde ikke med lykt
Gol by night. Det ble en slitsom nedtur på den bratte veien i mørket, men det gikk heldigvis uten uhell