Hermigua - Juego de Bolas - Agulo - Hermigua (09.01.2024)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Visits of other PBEs Mirador de Abrante (600m) 09.01.2024

Dette er en veldig fin tur med en god del stigning og tildels bratte stier, i bratt terreng men ikke noe problem å gå. Det er rekkverk eller tau på de mest utsatte steder. Utrolig fin utsikt underveis, anbefales.

Vi startet fra hotellet Los Telares i Hermigua og gikk nedover til vi kom til en bygning der det var bank og bilutleie, se bildet. Her er det skiltet blant annet Las Cabezdas og El Tabaibal. På veggen står det ett mindre skilt med Ibo Alfaro og Juego De Bojas.

VI fulgte skilt mot Juego De Bojas videre, ikke alltid godt skiltet, men hadde med oss turboka Turgide til La Gomera som beskriver turen i detalj. Vi gikk opp veien her og fulgte den et par hundre meter før vi tok til høyre på en gangvei med sement. Tar så til høyre når man kommer opp til bilvei og så til venstre og til venstre igjen opp trapper mellom fargerike hus. Tar så til høyre når man kommer til toppen av trappene og følger bilvei noen hundre meter til man kommer til skilt mot Juego De Bojas opp til venstre fobi noen hus og ett vannbasseng og så er det bare å følge en god men bratt sti oppover fjellsiden. Utrolig flott utsikt mot Hermigua området og Tenerife.

På toppen følger man en vei ett lite stykke før det fortsetter sti nedover på andre siden. Litt dårlig skilting i kryss her, men vi holdt til høyre i ett par stikryss og kom ned til asfaltvei. Fulgte asfaltveien nedover ett stykke og tok så til venstre over ei lita bro på en ny asfaltvei som vi fulgte til endes ved ett hus. Her fortsatte en sti bratt oppover siste stykket til Juego de Bolas som er informasjonssenter for Garajonay nasjonalpark. Vi avla det ett besøk, her var utstilling om livet på La Gomera samt en botanisk hage og også muligheter for å kjøpe litt å bite i og drikke. Vell verdt ett besøk.

Fra utgangen av nasjonalparksenteret tok vi til venstre og fulgte vi først bilvei som går mellom nasjonalparksenteret og en bygning som så ut som kunne være en stengt restaurant. Etter noen få hundre meter fortsatte bilveien nedover til høyre, mens stien går opp til venstre, først ett lite stykke på asfalt, så blir det grusvei. Her var det godt skiltet i kryss og man kan etterhvert velge mellom to ulike veier til Agulo, vi valgte den korteste via utsiktspunktet Mirador de Abrante. Lettgått sti til utkikkspunktet, bare en plass vi var litt i tvil om stien, men det var lagt noen steiner over der man ikke skulle gå.

Fra utsiktspunktet var det utrolig flott utsikt over havet, Agulo og Tenerife. Stien videre ned til Agulo var veldig bratt, men var rekkverk på de mest utsatte steder. Vell nede i byen gikk vi til restauranten La Vieja Escuela som lå like ved kirka og spiste en god lunsj der.

Etter lunsj bar det videre gjennom den sjarmerende lille byen Agulo, fulgte skilt mot Hermigua ned mot den gamle havna. Skiltet var nesten skjult bak grønne vekster. Fulgte først asfaltvei nedover mot sjøen til der den endte og så videre bratt nedover på en steinsatt gangvei ned mot en gammel steinbygning. På høyre side like før steinbygningen går stien videre langs terrasser og ned til bunnen av dalen som krysses omgitt av høyvokste planter. Stien fortsetter så videre langs terrasser opp til landsbyen Lepe.

Gjennom Lepe var det dårlig med skilting, men vi fant en vei mellom husene og kom ned på bilveien som går til stranden nedenfor Hermigua. Fra stranden beskrev boka ei rute videre som vi fulgte, men det var bare asfaltgåing, så kanskje likegreit å gå raskeste vei gjennom Hermigua istedenfor omveien vi gikk som var litt opp i høyden på venstre side av dalen. Tok en tur innom sparbutikken da vi kom til sentrum av Hermigua og gikk så siste biten opp igjen til hotellet.

Alt i alt en veldig flott tur, selv om det ble litt mye asfaltgåing på slutten. Bjørn var med.

Beskrivelse av alle turene vi gikk på La Gomera finnes på bloggen vår BStur La Gomera

Her er første skilt til
Opp mellom de fargerike husene går løypa
Flott utsikt over Hermigua dalen på vei opp første fjellet
Tenerife med Teide
På vei ned den bratte stien mot Agulo, noe av stien videre nedover sees i bildet