Kvitfjellhytta og Prestøyhytta (18.11.2023)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Ersgardsfjellet (613m) 20.11.2023
Kvitfjellet (582m) 20.11.2023
Visits of other PBEs Kvitfjellhytta (505m) 18.11.2023
Skarvan og Roltdalen nasjonalpark (670m) 21.11.2023
Prestøyhytta (620m) 21.11.2023

Vi kjørte til parkeringa ved Sona. Her er det stistart til Kvitfjellhytta. Det sto en bil på parkeringa fra før så vi hadde ett lite håp om at vi kom opp til oppvarmet hytte. Det var kaldt, -15 og klarvær. Føret var upåklagelig. Barfrost noe som kan komme godt med når man skal krysse bløtt trøndersk myrterreng. Heldigvis hadde vi med oss brodder, for det var mye is på stien. Ett lite stykke på skogsbilvei først, over ei bro og litt oppover før vi tok inn på stien. Godt skiltet der en skal ta av fra skogsbilveien. Stigning i starten i skogen, så flater det ut og man kommer opp i åpnere terreng. Flott utsikt mot Skarvan som var hvitkledde. Stien var stort sett grei å følge, men da det begynte å mørkne var det ikke alltid lett å få øye på rødmerkingen. Da vi kom frem til hytta var det to damer der som hadde fyrt opp og begynt å få litt varme i hytta. Det kom også en hyggelig mann som overnattet i sikringsbua.

Neste dag var ikke Bjørn helt i form, så han ble i hytta mens jeg gikk i strålende solskinn ned til bilen for å hente litt halstabletter til han. De andre overnattingsgjestene skulle ned til sivilisasjonen igjen så vi fikk hytta for oss selv. Dagen etter var Bjørn fremdeles litt sjaber, så jeg gikk en tur til Kvitfjellet og Ersgårdfjellet, fremdeles i strålende solskinn. Gikk i terrenget opp til toppene og fulgte dnt sti ned igjen og tilbake til hytta fra E. Stien går like nedom toppen.

Etter tre netter på hytta var Bjørn i god nok form til å dra videre på tur. Været var fremdeles strålende og vi fulgte rødmerket sti fra Kvitfjellhytta til Prestøyhytta. Brodder måtte til her også for det er mye frossent vann i stien. Må ha vært en veldig fuktig høst her. Utrolig flott utsikt og fin tur. Var litt snø i høyden, men ingen problem å gå på beina.

Vel fremme på hytta fyrte vi i ovnen og koste oss. neste dag våknet jeg opp i dårlig form og snøen lavet ned. Vi ble derfor fire netter på hytta mens jeg ble gradvis friskere og det ble stadig mer snø. Vi hadde egentlig tenkt å gå videre i sylane, men siden formen ikke var på topp og det var kommet 50-100 cm snø la vi om planene og valgte å gå tilbake samme vei som vi kom. Heldigvis hadde vi med oss truger. Vi satte på oss trugene og gikk i strålende vær tilbake til Kvitfjellhytta. Brukte 8 timer i veldig tungt føre, en tur som tar fire timer på beina. Byttet på å gå fremst og lage spor. Sola gikk ned før vi kom frem til hytta, men fullmånen overtok belysningen og det gikk stort sett greit å gå uten hodelykt.

Vi overnattet en natt i Kvitfjellhytta før vi trasket i kjempefint vær, men fremdeles tungt føre tilbake til en nedsnødd bil.

Bjørn var med.
Les mer om turen og flere bilder på bloggen vår: Da vinteren kom