Fra bu til bu i Femundsmarka (28.10.2023)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Røvollen (715m) 28.10.2023
Synnervika parkering (650m) 28.10.2023
Gubbtjønnbua (730m) 29.10.2023

Fra Røros kjørte vi opp til Synnervika og parkerte på den store parkeringsplassen her hvor det er toaletter. Vi orvernattet i bilen og neste dag startet vi turen fra bu til bu i Femundsmarka. Buene vi overtattet i er statskog sine åpne koier som i utgangspunktet er gratis å bruke for en natt, men det er mulig å vippse penger til de for å opprettholde driften. Buene er enkle, består av ett rom med vedovn og sengebrisker samt bord. Alle unntatt Litjrennbua hadde enkle madrasser. Av kokeutstyr var det lite på de fleste, så vi hadde med oss det vi trengte for å lage og spise mat samt gode soveposer. Det er ikke lov å ta annet enn småkvist til oppfyring i nasjonalparken så det sto trestokker ved buene som Statsskog frakter inn. Disse må man selv kappe opp og kløyve. Buene ble opprinnelig satt opp for å huse tømmerfløtere og skogsarbeidere i den tiden det var skogsdrift i Femundsmarka og i alle buene er det ett lite informasjonsskriv med opplysninger om opprinnelsen til bua.

Gikk først til Lortholbua som ligger ved ett lite vann, Lortholet. Vi valgte å gå følge en sti som sto på kartet først gjennom ett hyttefelt og så ned til nordenden av femunden. Vi knontet litt med å finne rett sti gjennom hyttefeltet, så ble en liten detour der før vi kom inn på stien. Den var lett synlig og grei å følge til vi kom ned til Femunden. Videre nordover gikk det greit å følge stien til vi kom til ett myrområde, her mistet vi den, men fant den igjen før vi kom til hytta. Ved hytta ble det først litt vedarbeid for å gjøre klar ved til kvelden før vi gikk en tur til Litjrennbua. Fulgte da først sti langs tømmerrenna før vi kom inn på den merkede DNT stien til Langen. Vi fulgte den til der det i følge kartet skulle gå en sti mor Litjrennbua. Vi greide først å gå forbi den, men fant den på andre forsøk og gikk ned til Litjrennbua for å se hvordan den så ut. Her så det ikke ut til å være madrasser i hytta og det var dårlig med ved, men vi hadde ikke tenkt å overnatte her så vi tuslet samme vei tilbake til Lorthølbua. Gikk ca 9 km denne dagen i relativt lettgått terreng, noe myr men den var for det meste frossen så grei å gå i.

Neste dag gikk vi langs tømmerrennen til vi kom til DNT stien som vi fulgte i motsatt retning i dag. Det er en historisk vandrerute som kalles malmvegen og er rødmerket. Tok til høyre i stiskille der stien til venstre er fortsettelsen av Malmvegen, men stien vi fulgte videre var bred og fin. Like før broa over Mugga tok vi til venstre og holdt oss på en litt mindre velbrukt sti på nordsiden av elva Mugga. Stien var grei å følge, men ingen rødmerking her. Tok til høyre i stiskille da vi nærmet oss Grunnhåbua og fulgte stien det siste stykket til hytta. Hytta ligger veldig fint til ved Mugga. Masse reinstdyr i området her, tamrein. Gikk ca 6,4 km denne dagen.

Fra Grunnhåbua gikk vi til Muggsjølia. Gikk først tilbake ett lite stykke for å komme inn på stien som går til Muggsjølia. Noe mer stigning i dag, men grei sti å følge spesielt nå som myrene er frosne. Kan nok være litt mer blaut å gå der til vanlig. Noe mer snø i høyden, men ikke mer enn at det gikk greit å finne stien. Stien er vardet ett lite stykke der den går gjennom steinur ved Stortjønna. Muggsjølia består av flere bygninger, noen av avlåst og tydeligvis private, men det var tre bygninger tilhørende statsskog der to var med overnattingsplasser. Hovedhytta var relativt lik de to buene vi hadde overnattet på tidligere, men vi valgte det lille buret da vi tenkte at det kom til å varmes opp fortere. Her er det to sengeplasser og ett lite bord. Vi gikk 6,1 km denne dagen.

Fra Muggsjølia satte vi kursen mot Muggsjøbua. Fulgte da først den DNT merkede stien som går fra Ljøsnavollen forbi Muggsjølia mot Røsvollen. Det var fint lettgått terreng langs Stortjønna og Nedre Muggsjøen. Muggsjøbua ligger ca 6-700 meter fra stien, så vi tok av fra den da vi begynte å nærme oss bua. I starten gikk vi bare i terrenget, men kom etterhvert inn på en sti som ikke var tegnet inn på kartet som gikk til Muggsjøbua. Det var veldig lite ved her, vi kløyvde opp de restene vi fant, men endel var relativt fulktig. Det var heldigvis mer enn nok til at vi fikk varmen i hytta. Det var en kort etappe på 4,1 km.

Neste morgen fulgte vi stien fra hytta helt til den kom ned på DNT stien mot Røvollen. Dagens største utfordring var kryssing av Mugga. Her er det ingen bro og vannet er for dypt til å steingå. Det var -10 grader så det fristet ikke mye å ta av seg sko og vade så vi bestemte oss for å stramme buksene godt rundt skoene og la det stå til. Begge hadde vanntette bukser med god strammemuligheter nede. Det gikk heldigvis greit å komme seg så godt som tørrskodd over med denne metoden. Vi holdt på å ta feil sti etter vadingen, men oppdaget nokså fort at det ikke var noen flere røde T-er å se, så da snudde vi og kom oss tilbake på rett sti. Det ble litt mer snø da vi kom opp i høyden, så stien var ikke alltid lett å se, men vardene og rødmerkinga viste vei. Solveig tok en liten avstikker opp til toppen av Gråvåla som ligger en 300 meter fra stien. Det var godt å komme ned i skogen igjen der det var så godt som snøfritt, men ikke isfritt så man måtte være litt påpasselig med hvor man satte beina. Lettgått siste stykket til Røvollen som er en ubetjent DNT hytte. Ingen andre folk her. Dagens etapper var 15,1 km.

Etter Røvollen beveget vi oss nordover igjen. I følge kartet skulle det ikke være noen sti fra Røvollen og i den retningen vi hadde tenkt oss før vi kom til Nordre Skarpåstjønna. Vi gikk derfor på kompasskurs til Nordre Skarpåstjønna og navigerte mellom små vann, småkupert steinur og myr. Det var relativt lettgått terreng. Ved Nordre Skarpåstjønna fant vi stien som gikk derfra nordover og fulgte den ett stykke, men måtte ut i terrenget igjen når det var en kilometer igjen til Gubbtjønnbu. Litt småkupert siste biten til Gubbtjernbu. Bua lå veldig fint til ved Gubbtjønna. Måtte hakke hull i isen på vannet for å få takk i drikkevann. Koselig bu med køyesenger og litt kokeutstyr og masse ved tilgjengelig for saging og kløyving. Distanse 10,6 km.

Fra Gubbtjønnbua gikk vi tilbake til den første bua vi overnattet på. Først i terrenget til vi kom inn på stien vi gikk dagen før, denne fulgte vi til husene ved Nordvika. Fra Nordvika surret vi litt før vi fant stien videre, den går helt nede ved Femunden, vi fulgte først en traktorvei som gikk litt lengre opp. Stien går til en flott bro over Mugga og er fortsettelsen av stien vi fulgte fra Lorttjønnbu. Etter broa var det bare å følge samme vei som vi hadde gått tidligere til Lortjønnbu. Distanse 7,8 km.

Siste dagen skulle vi gå fra Lorttjønnbu og tilbake til bilen. Vi valgte å følge DNT stien til Langen gjestegård og gå veien derfra til parkeringsplassen i Synnervika. God og lettgått sti med flere informasjonsskilt om Femundsmarka. 7,3 km. Masse reinsdyr ved Langen gjestegård.

Alt i alt en flott tur i lettgått terreng i Femundsmarka. De fleste dager koste vi oss med korte etapper og null stress. Ved buene må man beregne litt tid til vedarbeid, så det koste vi oss med. Satser på at det blir flere turer her, det er nemlig mange flere åpne buer å besøke. Bjørn var med

Les mer om turen på bloggen vår bstur.no

Enkel standard i Lorthølbu
Reinsdyr på besøk ved Grunnhåbu
Gammel furu full av ulvelav
Den lille hytta ved Muggsjølia
Muggsjøbua
Vading av Mugga
Varden på Gråhøgda
Røvollen nærmer seg
Utsikt fra Gubbtjønnbua
Isen har lagt seg på Femunden