Jotunheimen - Veobreahesten (05.10.2023)

Written by Dhelgesen (Daniel) GSM

Start point Visdalsveien vinter P (929m)
Endpoint Visdalsveien vinter P (930m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Veobreahesten Østtoppen (2,148m) 05.10.2023 12:18
Veobreahesten (2,185m) 05.10.2023 12:55
Visits of other PBEs Visdalsveien Vinterparkering (926m) 05.10.2023 07:07
Visdalsvegen (928m) 05.10.2023 07:09
Vi parkerte ved vinterparkeringen i Visdalen og fulgte stien opp derfra.
Det var barfrost innover Skautflye. Leirhøe reiser seg som en mektig koloss i bakgrunnen. Dagens turmål, Veobreahesten,  er også synlig som et todelt fjell nede til venstre for Leirhøe.
Det var barfrost innover Skautflye. Leirhøe reiser seg som en mektig koloss i bakgrunnen. Dagens turmål, Veobreahesten, er også synlig som et todelt fjell nede til venstre for Leirhøe.
Galdhøpiggen i soloppgang er en fabelaktig skue. De flotte Tverråtindane er lengst til venstre i bildet.
Når vi var kommet opp på den nordre skuldra på Veobreen var vi også kommet høyt nok til at nysnøen hadde blitt liggende.
Utsikt over Voebreen mot Store og Søre Veotinden. Veobreatinden helt til høyre i bildet.
Det var åpenbart at det hadde falt mindre nedbør lenger øst i Jotunheimen. Nautgardstinden er så og si fri for snø.
Vi rundet Veobreahesten på østsiden
Opp breen blant mektige og voldsomme bresprekker.
Sørflanken på Veobreahesten; Vi klyvde opp renna til høyre for svaene midte i bildet. Forholdsvis greit opp her, men det var litt løst og glatt enkelte steder.
Opp det første partiet fra breen. I bakgrunnen kan sporene våre på breen observeres.
Etter å ha vært på Østtoppen gikk vi mot hovedtoppen. Østtoppen i bakgrunnen.
Magisk lys på vei ned over breen med Veobreahesten i bakgrunnen
Utsikt utover Veobreen mot 1964-toppen. Ryggjehø og Nautgardstinden i bakgrunnen.