Gerlachovsky Stit, høyeste i Slovakia (01.10.2023)

Written by FuelEX9 (Jørgen Kalvå Flå) GSM

Start point Tatranske Polianka (1,050m)
Ascents Gerlachovský štít (2,654m) 01.10.2023
Visits of other PBEs Sliezsky Dom (1,670m) 01.10.2023

Spontantur til Slovakia med Kristian Åsrønning for å bestige Gerlachovsky Stit, høyeste fjellet i Slovakia. Jeg var oppe ved hotellet Sliezsky Dom i juni 2017 i forbindelse med en europatur med kompiser. Den gang var været for ruskete og tidsplanen for stram til at vi gjorde et forsøk på Gerlach. Med gårsdagens tur til Rysy i "nabodalen", var både vær og form på plass for en revansje på Gerlach.

Logistikk:
Vi fløy med direktefly fra Værnes til Krakow. Men leiebil til Slovakia. (Ca 3t) Første natta fant vi en avstikker fra hovedveien og satte opp hvert vårt telt ved bilen for overnatting ikke langt fra grensen mellom Slovakia og Polen, på Slovakisk side. Med leiebil har vi hatt full flex på transporten.

Det er to sentrale "flaskehalser" ved bestigning av Gerlach.

1. Det er obligatorisk å gå med guide:
Har lest meg opp litt i forkant både her på peakbook og ellers på nettet. Vi mente oss kompetent nok til å kunne gjennomføre denne turen uten hjelp, og så på det som lite aktuelt å gå i bånd opp og ned Gerlach. Løsning: Ikke bestille guide og gjennomføre turen selv uten å spørre. Mekka i tillegg et lite "guidebevis" i tilfelle spørsmål. Vi ble ikke spurt og er veldig fornøyd med avgjørelsen om å gå alene.

2. Transport fra Tatranska Polianka til hotellet Sliezky Dom.
Veien opp til Sliezky Dom er sperret med bom ved parkeringsplass. Parkeringsplassen ligger på ca 1050moh og toppen på over 2600, noe som er en voksen tur rent høydemetermessig. I 2017 var det ikke noe problem å sende mail til hotellet og booke transport opp for en OK penge uten spørsmål om målet med turen. Nå i 2023 har jeg inntrykk av at de har stramma inn kraftig på praksisen med transport. Vi sendte 2 eposter opp med litt forskjellig ordlyd og fikk streng beskjed om at det kun var overnattende ved hotellet som kunne booke transport. Har også selvsagt inntrykk av at hvis du booker guide er det inkludert transport opp til hotellet. Løsning: Vi klemte på nedenfra med visshet om mange høydemeter forran oss.

Turen:
Turen gikk fredelig for seg. Vi gikk "normalruta". Først opp til hotellet på en fin og veltråkket sti som mer eller mindre følger bekken oppover dalen. Brukte ca 1t og 15min i semihurtig tempo opp til hotellet. Ca 4-5km. Derfra forbi vannet og opp forbi "det evige regnet" ved fossen som vises fra hotellet. Vi gikk litt langt før vi tok av stien. Så det gikk av en sti men valgte å fortsette litt til. Så vi gikk et par hundre meter utenfor stien før vi kom innpå igjen. Ta første mulighet til venstre etter det evige regnet! På sti opp til første utfordring. En hammer med jerntrinn og andre remedier leder opp til snillere terreng. Har tar alle guidene på tau på gjestene sine og har dem i bånd resten av tuten opp til toppen. Vi valgte å la selene og utstyret være i sekken men tok på hjelm. Enkel klyving, men en bør ikke falle. Videre slak enkel trasking til litt brattere, men fortsatt enkel klyving opp mot toppen av renna. Når man kommer over kanten åpner det seg rå utsikt over Tatrafjellene og utsikt mot toppen. Mye opp og ned på tvers av renner siste biten ikke noe store vanskeligheter. Det er relativt enkelt å finne veien også, hvis en bare følger "tråkket". Vi gikk blandt mange taulag, så det var kurrant å se hvor en skulle. Sikkert 50 personer på toppen der i dag. Kanskje en eller to grupper til foruten oss uten guide. Flott utsikt

Ned igjen bestemte vi oss for å gjøre en liten rundtur, så vi gikk ned der også de fleste andre går ned. Renna på baksida. Ser litt skummel ut mtp. steinsprang, men det løser seg greit ved å prøve å gå til siden for selve renna. Kurrant lett klyving ned til bratt vertikalt parti med jerntrinn og andre remedier. Det partiet er lett, men litt utsatt. Regner med guidene firer ned gjestene sine. Videre lett klyving ned til slakere terreng nede i dalen. Derfra fin sti ut og retning hotellet igjen. Vi tok av denne før vi kom tilbake til hotellet og skrådde ned på veien ned mot bilen igjen. Hadde vært fint med en sykkel både opp og ned den veien der.

Konklusjon:
-Det går fint å gå helt nedenfra. Mange billige høydemetre på fin sti. Det ble 1685hm. Så kjenner det i låra.
-Vi brukte ikke tau. Har du klatra en del i fjellet hjemme i moderlandet går det fint som en klyvetur. Men det er seriøst terreng, og jeg ville uansett hatt med en liten bailemulighet i et lite rapellrau og minimalt med rack.
-Vi behandlet guidegruppene pent og vi ble behandlet pent av de. Fikk aldri spørsmål om noe.

Nå er jeg halvveis på europatopprosjektet! 24 av 48. God S!