Allalinhorn - Hohlaubgrat (03.09.2023)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Hohlaub stasjon (3,216m)
Endpoint Mittelallalin (3,468m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Allalinhorn (4,027m) 03.09.2023

Klarte å rekke en siste fjelltur før hjemreise og det ble en chill dag på Allalinhorn via sin nordøstrygg, kjent også som Hohlaubgrat. Jeg hadde gått denne ruten før for 9 år siden med en fjellguide, i 2014 men jeg husker den som en ganske enkel tur og tenkte det kunne vært et greit turmål å prøve meg på igjen. Fikk med meg Nathan, og både Anna og Dev ble med så vi klatret som 2 taulag. Tok bussen fra Saas Almagell kl0630 på en ellers stille og fin søndagsmorgen men endte opp i kø for å ta heisen opp til Felskinn pga en invasjon av tenåringer som hadde skitrening oppe i løypene. Heldigvis tok det ikke lang tid før vi fikk plass på Mittelallalintoget og vi ble satt på Hohlaubstasjonen omtrent halvveis mellom Felskinn og Mittelallalin (man må be om å komme av her før man går på toget). Jeg husket ikke så godt hvordan det var å komme seg ned til Hohlaubbreen fra tunnelen, men da vi gikk ut ble jeg veldig overrasket over hvor langt vi måtte gå ned. Det ble egentlig ikke såå langt, men alikevel synes jeg at morenen var veldig løs og det var mye mer løs stein og grus enn da jeg gikk denne turen i 2014. Vi kom oss ned uten problem og koblet oss inn i tauet for å gå bortover Hohlaubbreen hvor det var allerede et godt tråkket spor som vi selvsagt benyttet oss av. Gikk rundt et par bresprekker på andre siden før vi omsider begynte å gå litt oppover mot ryggen. Oppe på ryggen var det flere steinpartier enn jeg husker fra forrige turen og det var kjipt å måtte traske i litt steinur med stegjerna på før vi fikk gå på sammenhengende snø igjen. Men, været var upåklagelig, det var vindstille, varmt og det føltes som en stor forskjell sammenlignet med hvordan været var i starten av uka. Ruten følger ryggen hele tiden, som aldri blir smal på noen vis. Nysnøen hadde smeltet godt i løpet av dagene i forveien, så det var supre forhold og gode spor hele tiden. Vi gikk for det meste på kort tau og tok to taulengder med klyveklatring på det ene bergparti rett før toppen. Her er det lett klatring i begynnelsen, men det er boltet en rekke metale kjeder på dette partiet om man vil slippe å bruke så mye tid her. Jeg kan ikke huske at de var der i 2014, men det kan hende at det nederste partiet var helt dekt av snø denne gangen da jeg kun husker at det ble et par meter med lett klyving her. Etter at vi hadde passert dette partiet var det mer eller mindre rett frem mot toppen som var ca. 5 min unna. Her traff vi Anna og Dev som hadde vært litt foran oss og hadde nå tatt en lite pause i solveggen ved siden av sporet. Vi tok en pause her også før vi tuslet videre til toppen og tok noen bilder der. Allalinhorn var en av de aller første 4000m-toppene jeg besteget for ca. 21 år siden og det var artig å være her igjen og skuer mot alle de fine fjellene rundt oss, som jeg har nå besøkt siden den tiden som 18-åring. Vi gikk ganske effektivt ned normalveien i et godt og solid spor. Snøen var helt perfekt til tross for at det var nå midt på dagen, men det ble mye gåing i skiløypene for å komme tilbake til Mittelallalinstasjonen enn jeg husker fra før. Alt i alt, en flott dag i noe mer jevnt tempo enn vi hadde på Weissmies og vi fikk nyte en nydelig kald drikk på kafeen i Saas Fee da vi kom ned :) Takk for laget Nathan, Anna og Dev!

På tur ned mot breen
På tur over breen mot Hohlaubgrat
På tur over breen mot Hohlaubgrat #2
Nydelige spor
På ryggen
Alphubel, Taschhorn og Dom
Nathan på det eneste klyvepartiet