Risfjell (26.08.2023)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Start point Heiland sommer parkering (287m)
Endpoint Heiland sommer parkering (287m)
Ascents Risfjell (504m) 26.08.2023 13:26
Visits of other PBEs Heiland sommerparkering (287m) 26.08.2023 12:08

Turen starter ved Infotavla og går rett austover over bekken som idag var flomstor etter mye regn. Videre fulgte jeg varda og blåmerka løype opp gjennom lia.
Etter ei stund i småkupert skogsterreng med mye blåbær kom jeg ut på fine svafjell. Her var det fin utsikt over Heiland og heiene rundt. Branntårnet på Solhomfjell er lett å se. Hadde sol på vei oppover men nå dro det til med tåke og regn. Tok av ved stidele etter 2,6 kilometer og gikk opp til venstre til toppen av Risfjell. DNT har kasse med bok plassert ved varden på toppen. PB punktet ligger 200 meter nordvest for varden. Fortsatte sørvest over på svafjell før stien gikk ned i skogen og ned i Risfjelldalen. Tok til venstre ved bekken i bunn og fortsatte ut til parkeringen.
Passerte stidelet opp til Marishei og Uvdalsvannet.

Kryssing av bekken ved stistart gikk bra.