Måfjell og Jettegrytene (12.08.2023)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Måfjell (363m) 12.08.2023 09:59
Toppen med utsikt innover til bla. Espestøyl og Hanekam

I dag meldte de noen regnbyer og vi kjørte derfor tidlig innover til Eikhom for å gå Måfjell. Det er et svafjell og jeg hadde ikke lyst til å få regn på svaene.
Parkerte før betalingsbommen til veien innover, (kr 100,-) da vi var usikre på om vi ville inn til Jettegrytene om regnet kom. Gikk over broen og kom til en stor, tom parkeringsplass. Der koster det kr 200,- å parkere. Vurderte å gå opp der haky hadde gått opp, men vi ble enig om å prøve å gå opp og ned der han gikk ned. Hadde sporet han på GPSen og fulgte dette sånn ca (slik vi ofte gjør...) På vei inn gikk vi langs rennene og der er det mangestier. Kom litt for høyt opp noen ganger og den ene gangen trodde vi at vi kunne gå langs rennen, men måtte snu for rennen var stengt lengre fremme. Ikke prøv å gå på rennen, den er stengt mange steder og åpen noen steder. Lett å bli lurt.
Sporet vårt langs rennen/elven tilbake er fint å følge.
Nesten i enden av rennen, etter at jeg nesten hadde tråkket på en hoggorm på stien kan krysses ved å klatre inn i selve rennen og over på plattformen på andre siden. Se bildet. Der starter en sti, som forsvant med en gang. Så etterpå at den fortsetter inn mot Jettegrytene.
Vi gikk oppover svaene der vi så dette gikk fint og gikk sånn ca på hanky sitt spor her og der.
Kom oss greit opp til varden. Flott utsikt over fjellheimen her og bort til parkeringen ved Jettegrytene. Der både hørte og så vi folk bada både da vi gikk opp og fra toppen.
Gikk så videre bort til den andre toppen her oppe, lavere, men med finere varde og fin utsikt. Utsikten er så fin over alt at jeg er usikker på hva jeg syns er finest retning. På høyre side ser vi også rett opp på den massiver Fururusteren og med eggen på Uvdalsfjellet foran denne. denne er sikkert fin å gå med start der vi parkerte. Lang matpause her oppe, men så så vi skyene krøp nærmere og vi gikk ned samme ca vei som vi kom opp.
Bading i Jettegrytene før kl 07.00

Snudde bilen og kjørte gjennom bommen, kr 100,- ble vippset og så kjørte innover veien til parkeringen for Jettegrytene. Traff mange biler på vei ned derfra og noen kjørte fort da de møtte oss. Den ene skled litt ut av veien på de løse kantene. De var flere i følge og ville ikke ha hjelp av oss.
Var en fin plass til oss på den gratis parkeringen. Vi parkerte der og gikk så videre oppover veien for å se om det var fint inne ved kraftstasjonen ved Hønevann, det var det ikke. Da vi kom ned igjen til parkeringen var den helt full igjen og det kom og gikk folk hele kvelden, selv om det kom regnbyer utover. Masse folk som badet og kosa seg i Jettegrytene. Vi gikk nedover elven et stykke og kikket på grytene, men badet ikke. Overnattet helt alene på plassen, stilt og deilig og helt uten mobildekning. Jeg badet før kl. 0700 morgenen etter, da var det ingen der. Mellom fjellene her kommer solen sent og det kom tåke og skyer, så vi pakket oss sammen og kjørte ned til en rasteplass ved Nisser. Her satt vi i solen i flere timer før skyene kom og vi kjørte hjem. Fine dager i Nissedal!!

Den fineste varden og finest utsikt?
Utsikt mot dalen nedover fra Eikhom
Her ved enden av renna gikk vi over og det var en sti på oppsiden
Vi parkerte her
Fantastisk fin sopp. Nesten som blomster