Slavasshøgda - Fylkestoppen som mistet tittelen (25.07.2023)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point P-lomme Strandsetra
Characteristic Jogging
Ascents Slavasshøgda (336m) 25.07.2023
Slavasshøgda Nordøst (335m) 25.07.2023
Visits of other PBEs Strandsetra P-lomme (200m) 25.07.2023

Våknet til strålende sol på Olberg camping i Trøgstad. Etter en god frokost, pakket jeg ned teltene, bord, stol og kom meg avgårde. Dersom du lurer på hvorfor jeg skriver "teltene" i flertall, kan du lese turrapporten min fra Felehøgda/Viktjernhøgda.

Første topp på programmet i dag var Slavasshøgda. Denne toppen har en særegen historie. Den er nemlig den eneste fjelltoppen som har mistet sin status som fylkestopp. Rømskog er en tidligere kommune i Østfold fylke. Her er Slavasshøgda høyeste punkt. Da kommunen ble innlemmet i Aurskog-Høland den 01.01.2020, ble Slavasshøgda en del av Akershus fylke og dermed langt ifra å være høyeste punkt der. Felehøgda/Viktjernhøgda tok over tronen i Østfold.

Kjørte til Strandsetra og parkerte ved bommen. Fulgte herfra anleggsveien i retning Slavasshøgda. Tok etter hvert av fra veien og laget min egen rute mot toppen. Terrenget var ikke av tetteste sort, så det gikk fint. Hørte på en episode om Grete Waits på podcasten "Hjernesterk".

Ankom omsider toppen av Slavasshøgda, som ligger midt i et åpent skoglandskap, hvor det ikke var en eneste sti å se i nærheten. Det var meget stusselig og rart å tenke på at dette en gang var en fylkestopp. Jeg klarer ikke helt å se forskjell på denne og en helt tilfeldig knaus i skogen som ingen bryr seg om. Kanskje det var like greit at den mistet statusen.

Varde og norske flagg på toppen. Siden knausen like nordøst er målt til å være 335 moh, altså 1 meter lavere, stakk jeg bortom denne også. Navigerte meg deretter nedover på sørsiden. Det siste partiet ned mot anleggsveien var preget av meget tett buskass. Det var en fryd å komme ut på veien. Fulgte veien til krysset og deretter tilbake til bilen på samme vei jeg hadde fulgt inn mot toppen.