Ånundsbufjellet med telt (28.07.2023)  5

Ascents Allambergnatten (742m) 28.07.2023
Ånundsbufjellet (802m) 28.07.2023
Ånundsbufjellet NV (755m) 28.07.2023

Ny helg, ny tur...browsa gjennom utallige destinasjoner på yr.no og området rundt Nisser så mest lovende ut.
Vel, tenkte Kronfjell....men det er jo godt besøkt...vippa kartet litt sørover og fant
Ånundsbufjellet....ubesteget på PB, valget falt der og da.
Kjørte så på kjente veier opp til Treungen og videre opp til Naurak. Her tok jeg av på grusvei og fulgte denne opp til bom og mulig parkering.
Ut med tungsekk, labbe opp grusvei, siden kjerrevei.
Oppe ved halsen av dalen gikk det over til lettere utydelig sti.
Vel oppe på sadelen mellom Høgfjellet og Ånundsbufjellet var det lettgått sva, hvis det er tørt vel og merke, noe det var.
Fryktelig varmt, men ble møtt av en velkommen bris når jeg runda opp på platået.
Fikk losa meg bort til det største fjellvannet her inne og fant ei fantastisk flott teltplass, for solotelt, helt nede til vannet.
Så en kjapp dukkert med påfølgende svartkopp og lunsj.....aaah....godt å være i fjellet igjen tross det bare var ei uke sida sist....

Argusblåvinge
Rome

Sæla på dagstursekk og tusla rolig opp på toppen ingen hadde vært på før....hmm...etterlatenskaper etter et trigpunkt...en opptur ble til en nedtur....satt der ei stund og stura, min ideelle verden kollapsa....neida, bare trigpunktet som hadde kollapsa ;-)
Så jeg var ikke førstemann opp på denne lettgåtte toppen, bombe!
Men jeg var først blant PB-medlemmer...hehe...så lo jeg hele veien bort til Allambergnatten...hvor jeg stoppa å le pga en kvistbit i skoen.
Kvistbit ut og rolig retur til camp.
Ved camp blei det kylling i karri, passe frysetørra, og en overdose svart mens føttene plaska rolig i vannkanten...jo mer svart, mer plasking....
Etter all den maniske plaskinga, grunnet for mye mørk drikke,, sæla jeg på kveldstursekken, en sekk for en hver anledning må vite ;-)
Rusla bort på Ånundsbufjellet NV. Herlig utsikt over dalen innafor med utallige småvann som så ut til å henge sammen.
Trigpunktet her hadde også kollapsa....men jeg hadde lært og tok det med stoisk ro.
Tilbake til camp igjen for lett påfyll av svartkrutt og kveldssjokkis.

Regnvær og mørke skyer over Ånundsbuknatten
Herlig dynamisk vær på ettermiddagen
Ånundsbudalen

Så var det på'an igjen, sæla på solnedgangstursekken, må snart slutte med alle disse sekkene....og traska mot lyset.
Jeg kunne skimte lyset der borte i trange, mørke Ånundsbudalen, sola var lav og ei gedigen mørk sky hang over lyskilden....sånt blir det ofte flotte solnedganger av.
Knipsa ei bråte bilder før jeg returnerte i tussmørket.

Solnedgang over Ånundsbudalen 1
Solnedgang over Ånundsbudalen 2
Solnedgang over Ånundsbudalen 3
Solnedgang over Ånundsbudalen 4
Solnedgang ved Ånundsbufjellet NV 1
Solnedgang ved Ånundsbufjellet NV 2
Solnedgang ved Ånundsbufjellet NV 3
Solnedgang ved Ånundsbufjellet NV 4

Månen lå lav over horisonten og speilet seg i det blikkstille vannet jeg hadde valgt å campe ved....perfekt avslutning av kvelden som raskt gikk inn i natt.

Kveldsstemning Ånundsbufjellet
Natt ved campen

Hadde ikke lyst til å legge meg, men en myriade av mygg og andre flygende objekter fikk meg på andre tanker.
Litt fluor på gebisset, ned i dunposen og siden kjapt borte vekk.
Våkna ved firetida, varmt, la meg utapå posen og gikk inn i ny koma.
Ved åttetida blei det rett og slett for varmt inne i teltet, bare å komme seg ut.
Litt friskt fjellvann i trynet og under armene, mekke svart, havregraut og kokte egg.
Så ligge å duve mens teltet tørker.....leeenge...
Tilbake til bilen ved tolvtida.