Eirefjell (09.06.2023)

Ascents Eirefjell (1,023m) 09.06.2023 12:45
Toppvarden og toppområdet på Eirefjell

Eirefjell

En flott topp der det er merket sti helt til toppen. Terrenget går på fin sti, myrdrag og sva. Fint nå på våren når det er relativt tørt.

Vi parkerte der det var skiltet langs vegen Eirefjell. Litt vanskelig å komme seg ut og inn, men det gikk.

Fin merket sti oppover og innover med litt myrdrag innimellom. Relativ tørre myrer pga en lengre periode med finvær. Mange flotte fjellformasjoner, steiner dukket opp og inne ved tjernet ved 789 moh var det flott. Vi rastet både på tur opp og ned her.

På kartet er det tegnet inn et sti rett opp, når stigningen mot toppen starter, og vi hadde planlagt å ta den opp, og så gå rundt tilbake. Men ingen sti var å se, så her må det være lagt inn feil på kartet.

Vi fulgte stien rundt og oppstigningen var fin helt til toppen. Flott utsikt til Austheii, mot Gaustatoppen og Vehuskjerringa fra toppunktet. Vi så Lifjellområdet med Skorve og utallige andre topper som vi ikke klarte å navngi.

Greplyngen og molte blomstret fint på toppområdet og lyste opp i lyngen.

Tilbaketuren samme veg. Vi vurderte å gå rundt, men da måtte vi gå 1,5 km på asfalt, ikke fristende i dag.

Da vi satt en god stund ved tjernet og slappet av så dukket det plutselig opp en lavskrike i vannkanten. Den gikk på bakken og søkte etter mat. Mitt første møte med lavskrike og dagens høydepunkt.

Nydelig vær i skogen, ikke for varmt eller for kaldt. En liten trekk i lufta på toppen og lite insekter, så helt perfekt turvær.

Aud var med på turen og da går turen som en lek selv om det var nesten 10 km.

Skiltet til Eirefjell ved vegen
Parkering ved stistart, ikke for lave biler
Fin sti oppover og innover
En tjønn uten navn. Idyllisk sted og innbyr til rast. Her stoppen vi både på tur opp og ned.
Der oppe er toppen et sted. Ligger litt bakpå
Krokete furuer, myrpytter samt sva og lyng kjennetegnet området
Grønnstjertvinge
Bassenget før toppen. Her er det mulig å hoppe ute. Det var to basseng til på toppen. Et for voksne og et for barn.
Mye fin greplyng på toppområdet
Utsikt mot masta. Vi gikk ikke dit.
Utsikt mot Austheii
Gaustatoppen i bakgrunn
Mer myr
Aud på stien
Turens høydepunkt, ei lavskrike dukket opp, min første.