Svinhusknatten (04.06.2023)

Visits of other PBEs Høymyrvassvegen p-plass (518m) 04.06.2023 09:05
Høymyrvassvegen stengt bom (524m) 04.06.2023 09:09
Svinhusknatten

Helgens siste PF100-topp i Kongsberg. Svinhusknatten er et grensefjell mellom Kongsberg og Notodden, og er greiest å nå fra hyttefeltet Heia like ved Medheia.

Jeg kjørte så langt jeg kunne inn mot hyttefeltet. Rett på utsiden av bommen bare verdige får passere er det et avfallsanlegg som rommer litt plass til å sette fra seg bil.

Den første kilometeren handler om å gå tvers gjennom hyttefeltet til man kommer til blåmerka sti som man kan følge nesten helt opp. Stien er litt vanskelig å følge til å begynne med, for den går gjennom et hogstfelt til å begynne med. Men ivrig bruk av blåmaling gjør at det er mulig å dra seg gjennom hogstfeltet ved å følge blåfargen.

Ute av hogstfeltet begynner stigningen og det ålreite terrenget. Det blir aldri skikkelig bratt, og halvveis opp kommer man til Nedre Ljostjønn hvor det kan være naturlig å ta en rast.
På den andre siden av vannet fra der man kommer opp, ser man Svinhusknatten. Herfra er det vel ca. 2 kilometer opp til toppen.

Terrenget videre er mye av det samme. Furuskog med et knippe små myrer man må krysse, og en helling som aldri blir en prøvelse. Stien er uten blåmerker store deler av veien fra Nedre Ljostjønn, men den er grei å følge likevel.

På toppen er det en del vegetasjon, så særlig østover er det hindringer for fri sikt. Men det er nå uansett vestover den fineste utsikten er likevel. Lifjell og Gaustatoppen er lett synlig. Litt mer mot nord ser man Blefjell bak Fjellstulfjell og Vindbekkhorn, og enda litt mer mot nordøst tror jeg det er Norefjell man ser.

På vei ned igjen dukker det opp en glippe i skogen hvor man ser rett mot Skrimfjellene i sør.
Forøvrig gikk returen i samme stier som ankomsten. Det var vanskelig å få det til på noen annen måte.