Mørkreiåsen og Vidvangshøgda fra By i Lommedalen. (02.06.2023)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Sør på Vidvangshøgda (552m) 03.06.2023 06:12
Mørkreiåsen (574m) 03.06.2023 07:17
Visits of other PBEs By i Lommedalen P-plass (180m) 02.06.2023 18:56
Kampesetra (415m) 03.06.2023 07:16

Med Gps på Byveien 19 gikk turen opp Lommedalen til parkeringen. Planen var å ligge i telt ved Byvann til neste dag. Med tung sekk på ryggen ble det syklet gjennom bommen og videre nordover. Sikkert mye og si om grunneier Løvenskjold.....men flotte skogsbilveier har han. Etter 35 minutter var jeg framme ved Byvann. Her var det rehabilitering av dammen så vannet var kraftig nedtappet. Syklet derfor videre og fant en fin teltplass ved Trehørningen. Nå er vannene her drikkevann for Bærum så ikke telt nærmere vann enn 100 meter.

Tidlig morgen i telt så neste dag kl 0530 syklet jeg sør-øst over på fin grusvei til endes. Her går det traktorvei opp lia. Når det flater ut går det sti nordover. Fin utsikt vestover og sørover på vei opp til kommunetoppen i Bærum. Flatt på toppen så litt lenger nord for PB toppen er det og markert toppunkt. Besøkte begge for sikkerhetsskyld.
Brukte 40 minutter til toppen. Samme vei tilbake.

Syklet forbi teltplassen og opp til Kampesetra. Her var det skiltet privat og ingen gjennomgang men selv om klokka var 0635 en lørdag morgen stod det en kar og kløyvde ved. Hilste og ba om lov til å gå igjennom. Hyggelig kar som bor her oppe, hadde en lenger prat og med gode råd om stien videre syklet jeg forbi husene og inn til en rød hytte. Her starter merket sti opp mot kommunetoppen i Hole, Mørkreiåsen. Ca 60 meter inne på den stien går det en umerket sti til venstre. Fulgte denne oppover til 2 gamle hytter. Stien går videre men den går også rett opp til venstre ved hytta. Jeg gikk litt for langt og måtte buske litt for å komme inn på stien til toppen. Skogtopp med lite utsikt. Fulgte stien tilbake og kom da ned ved hytta. Tur-retur ca 40 minutter.
Syklet tilbake til teltet for pakking og retur til By.
Tur - retur er det totelt syklet 25,4 km og gått 4 km på sti.

Nedtappet Byvann
Stistart Vidvangshøgda
Sti til Mørkreiåsen starter forbi hytta på høyre side
Her går du opp lia på venstre side. Ikke følg stien rett fram.