Mali i Dajtit Topptur i Tirana (01.05.2023)

Written by Bamse (Gunnar W. Nilsson) GSM

Ascents Mali i Dajtit (1,613m) 01.05.2023 10:01

Etter å ha ankommet Tirana seint natt til mandag ville jeg prøve å komme meg til toppen av Male i Dajtit. Jeg tok taxi til gondolbanen og deretter gondolbanen opp. En 4,2 km flott tur opp til stiens begynnelse. Deretter fulgte jeg godt merket og meget tydelig sti opp til veien for deretter å følge veien videre oppover til det første huset. Stien gikk igjennom flott bøkeskog. Her kom jeg i snakk med en vegarbeider som fortalte meg at det ikke er noen sti eller vei opp til toppen. jeg gikk bort til neste mastebygg hvor jeg tok trappa opp bak bygget for deretter å følge et greit dyretråkk oppover. Skikkelig bratt opp her, men kom meg greit opp til toppunktet. Flott utsikt på toppen.
Ned det første stykket var det bare å sette seg ned og sklli ned til mastebygget. Deretter grei ned til gondolbanen og ned med denne. Tok så bussen inn til sentrum. Betalte fire kroner med bussen. På bussen var det konduktør som krevde inn betalingen.

Her fra gondolbanen med utsikt til Tirana
Her fra gondolbanen hvor en kan se mastene på toppen
Her skikkelig bratt opp før toppen av gondolbanen.
Utsikt fra veien mot Maja e Tujanit
Her tok jeg oppbak bygningen og fulgte utydelig sti opp til toppen. Bratt opp de siste høydemeterne.
Her ser en toppunktet til venstre på bildet.Opp her var det lett klyving.