Skotjernhøyda og Kampetjernhøyda i Aremark (29.11.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Ormetjernshøyda (262m) 29.11.2022 12:32
Skotjernhøyda (266m) 29.11.2022 12:32
Kampetjernhøyda (262m) 29.11.2022 12:33
Jeg kom kjørende fra Rakkestad via Strømsfoss før jeg svingte inn på betalingsbomvei ved Søndre Lervik i nordvestenden av Aremarksjøen. Veien var fin men ganske drøy, og etter 5-6 kilometer parkerte jeg ved veis ende på en snuplass ved Skotjern.
Jeg gikk først rett nordover opp det lille stykket til Skotjernhøyda siden dette var dagens hovedmål. Underveis kom jeg over noen tråkk, men terrenget var uansett greit å gå i. Åpent og med varde på toppen, men uten noe utsikt. Fra Skotjernhøyda gikk jeg vestover mellom Brutjerna, sør for det store myrpartiet og kom etter hvert inn på en god sti som første meg fremover retning Kampetjernhøyda. Like før Kampetjernet tok jeg til høyre ut av stien og fulgte rygget opp til toppen. Selve toppen var ganske lik Skotjernhøyda, men fra et punkt litt sør på kollen var det en vid og flott utsikt sørover. Her kom jeg også inn på stien igjen som jeg fulgte helt tilbake til bilen. Jeg synes jeg hadde kjørt langt for en såpass kort tur så jeg bestemte meg for å besøke Ormetjernshøyda i samme slengen. Fra snuplassen fulgte jeg god sti 4-500 meter sørøstover før jeg gikk ut av stien og satte kursen direkte mot toppen. Forbi nordsiden av det minste Skotjernet havnet jeg i skikkelig krattete terreng før jeg kom opp på en sti som fulgte høyden i nordøstlig retning. Stien ble fulgt omtrent 100 meter før jeg gikk ned til sørøstenden av Ormetjerna. Her måtte jeg over omtrent 20 meter med ordentlig myrete og vått sivparti og jeg priset meg lykkelig for å ha valgt lange gummistøvler denne dagen:) Det siste stykket opp til toppen gikk fint. Her var det ingen varde, og heller ingen spor etter mennesker. Tydeligvis ikke en topp som blir besøkt ofte! Tilbaketuren gikk samme vei over det våte myrpartiet og videre til stien. Fulgte så stien helt tilbake til snuplassen, noe som var et mye bedre alternativ enn ruta jeg valgte til toppen.
Informativ bomvei inn mot snuplassen
Skotjernhøyda ligger noen hundre meter rett innover midt i bildet
Skotjernhøyda i Aremark
Kampetjernhøyda sett fra stien sør for Kampetjernet
Kampetjernhøyda i Aremark
Vid utsikt fra sørskråningen til Kampetjernhøyda
Stien ble fulgt helt fra Kampetjernhøyda tilbake til snuplassen
Ormetjerna ligger like sørvest for Ormetjernhøyda