Ølmesberget (13.08.2022)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Ölmesberg (238m) 13.08.2022 15:13

Dette var siste etappe på en flott Sør-Sverige-tur. Det ble 29 til 30 grader denne dagen og godt med aircondition i bilen. Kjørte opp fra Hallandsåsen til Jälluntofta i retning Almenås. Kjørte på TomTom (GPS) i bilen. Den har spart meg for mye tulle-kjøring og tid. Men, denne gangen ville TomTom sende meg på en kjerrevei der det var bom. Så vi måtte opp til Jälluntofta. Her var det mange som badet i Jällintoftasjöen. Forståelig nok med 30 gr. i lufta. Når vi kom til veien ned til Almeås gikk det en annen vei i retning Ölmesberget. Satset på den og kom forbi et hus ved en dam. Har var det en del folk og de bare vinket og smilte når vi kjørte forbi. De tenkte vel galne nordmenn på tur. Denne veien var tydeligvis en ny skogsbilvei. Men, ingen bom eller forbudsskilt så vi dura på til et veikryss. Der satte vi bilen og tok beina fatt. Først et par hundre meter til en snuplass, deretter fottur oppover bakkene i en flott bøkeskog. Bratt opp til toppen. Fant grensepunktet med en jernstang i en stein. Like bortenfor var det en stor flyttblokk. Det var høyeste punkt og måtte bestiges. Deretter samme vei tilbake og videre til sommerhus i Grebbestad. Folka i huset ved dammen drev nå og pakket sammen, og var blide også nå. Vi traff ingen sure svenske miner på denne turen, ingen forbudsskilt. Det var bare fryd og gammen. Men, obs fant i alle fall 3-4 små flått etter hvert rundt på kroppen. De ble fjernet så snart som mulig og jod-penslet. Det ser ut til å ha gått greit.

Herlig å se !

Written by morsor 17.08.2022 01:43

Gjensyn med Ölmesberg. En sjeldent besøkt topp av Peakbookere, litt bortgjemt i Sør-Sverige.

Sv: Herlig å se !

Written by Osten 17.08.2022 07:58

Takk for kommentar. Dette var den vanskeligste turen på hele Sør-Sverige turen. Saken var at jeg ble så lei av å se på norsk værmelding der jeg hadde planer om Storen, Vestre Hestbrepiggen, Storsylen og Svånåtind. Men, Yr meldte jo bare minusgreder og snø, svært ustabilt vær. Så derfor ble det biltur i hele Sør-Sverige med innlagte länstopper og landskapstopper. Det ble en flott tur med passe avbrekk i kjøringen. Toppet med en skikkelig sykkeltur på Öland. Denne turen kan faktisk anbefales. Fint varmt vær alle dager fra 25 til 30 gr C.