Østento - Høyest i Fredrikstad (30.07.2022)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point P-lomme FV117 (82m)
Ascents Østento nord (118m) 30.07.2022 20:41
Visits of other PBEs Fv117/Fjellberg p-lomme (70m) 30.07.2022 20:30

Etter en fantastisk tur til Hvaler, kjørte vi nå tilbake til Fredrikstad og ut til Fjellberg for å ta turen på Østento, som er høyeste punkt i Fredrikstad kommune. Den store lommen ved Vikaneveien som er markert som parkeringsplass på Peakbook-kartet, er egentlig en busslomme. Var litt skeptisk til å la bilen stå her mtp eventuelle bøter. Valgte å heller parkere i skråningen ved boligfeltet på andre siden av veien. Da kom en dame ned og sa vi måtte flytte bilen inn på hennes eiendom i stedet, da damen som visstok bodde i et av husene var litt spesiell og likte ikke fremmede på den private veien sin. Vi fikk flyttet bilen og damen fortalte oss om ruten opp til toppen.

Vi fulgte en sti gjennom boligfeltet før vi kom ut på veien, Vikanetoppen og fulgte denne et lite stykke før vi fant en sti som gikk i retningen vi skulle. Denne ledet oss bare inn på en anleggsvei til et annet boligområde. Vi klarte tydeligvis ikke å følge rutebeskrivelsen til damen vi møtte, så vi bestemte oss for å gå vår egen rute gjennom skogen.

Etter rundt 400m fant vi toppunktet på den nordligste knausen, som er et åpent område i skogen med et skilt hvor det står "Tysk utsiktstårn 1940 - 45". Antar at de fire sementblokkene med bolter er rester etter dette tårnet.

Den nordligste knausen på Østento er målt til en høyde på 118 moh. Litt lenger sørvest ligger Østentorøysa. Denne er oppført med 119 moh på statkartet, men 118 moh på Peakbook. Den nordligste knausen er dømt høyest og er dermed den rettmessige kommunetoppen.

Ned igjen til bilen fulgte vi nå den gode stien som damen skal ha forsøkt å fortelle oss om. Denne var bred og fin. Etter kort tid kom vi ut på Vikanetoppen og rundet det gule huset vi hadde gått forbi på vei opp. Deretter ned igjen til bilen på samme sti. Kjørte nå videre nordover og stoppet på en MacDonalds i nærheten av Moss for en bedre middag. Nydelig solnedgang under kjøreturen videre til Espa.