Gaskepraantse (LIJRE) (LIERNE) (30.04.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point P-plass øst for Gosen (451m)
Ascents Gaskepraantse (925m) 30.04.2022

Kjørte fra E6 Grong og videre etter FV 74 mot Lierne og Sverige, for å utnytte siste rest av vinter. Etter veiens høyeste punkt ligger det en stor skiltet P-plass mellom Gosen og Otersjøen. Kr. 50 i avgift. Plassen ligger like ved elva Øystre Tverrelva. Det er en gapahuk ved p-plassen. Det var bra med snø her ennå. Jeg fulgte østsiden av Øystre Tverrelva i retning dagens mål som var Gaskepraantse. (925 moh) Denne toppen ligger litt i skyggen av Østre og Vestre Brandsfjell som begge rager over 1000 moh. Jeg var litt spent på om det var noen bekk/elvepasseringer som kunne skape problemer, men det var ingen åpne bekker på denne strekningen. En kilometer fra toppen ble det vind/sludd og total whiteout. Her ble det god bruk av GPS, men det er flott terreng uten noen stup. Dårlig sikt på toppen, men på tur ned bedret været seg og jeg fikk en fin retur i ca. samme spor. Jeg så en del ryper på turen, men ingen bjørn. Den ligger muligens i hi ennå, men vi blir oppfordret til å samle bjørnebæsj for innsending til DNA-analyse.
Statistikk:
Lierne 16/82
Trøndelag 801/1560

Gapahuk ved parkeringa
Infoskilt
Blå himmel ved oppstart
Gaskepraantse i bakgrunnen
Flott terreng
Litt fjellbjørk på tur opp