Gråskarvet (13.10.2021)

Written by AnneW (Anne Woldmo) GSM

Start point Smådalsfjellet P-lomme (1,193m)
Ascents Gråskarvet Nord (1,728m) 13.10.2021 10:34
Gråskarvet (1,731m) 13.10.2021 10:46
Visits of other PBEs Hallingsteinen (1,335m) 13.10.2021 09:21

Etter gårsdagens fysiske utskeielser hos fysioterapauten med akupunktur og mobilitet for en skral gammal kropp, var egentlig humøret noe tynnslitt. Så dermed bars det til fjells :) Jeg planla å kjøre helt til Vang kvelden i forveien, men kom ikke lenger enn til koselige Furulund pensjonat - som eneste gjest var det en varm velkomst med omvisning av hyggelig vertskap. Etter diverse frokost/matpakke-avtaler, bars det til sengs.
Da jeg våknet var heldigvis kroppen (og dermed humøret) mer på stell, så etter å ha kjøpt inn tannkost og tannkrem på den lokale Kiwi (det finnes alltid en lokal Kiwi-butikk hvor enn du er i dette landet ;), bars det avgårde til Vang.
Rett før Vang sentrum er det skiltet avkjøring opp til Helin (bomvei). Anbefaler å betale i bommen for både Helin og videre til neste bomvei, om man planlegger å gå Gråskarvet fra samme side som jeg gjorde i dag - det er enkelt og greit.
Nydelig morgensol badet hele dalen i vakre høstfarger, jeg måtte stoppe bilen og gå ut for å fullstendig absorbere alt dette vakre! Etter en slik lyrisk start på dagen var jeg temmelig oppstemt og klar for resten av dagens turmål.
Parkerte og skulle ønske at jeg kunne si at jeg spratt avgårde oppover på freshe bein, men det var nok mer slik at jeg subbet avgårde mot dagens første høydare; Hallingsteinen. Den var faktisk ganske så flott der den lå og badet seg i morgensola!
Rett før steinen gikk jeg meg på en liten flokk (6 individ) reinsdyr, vi stoppet opp og så på hverandre. Jeg var høflig og lot dem få forrangen, så travet de rolig rett fremfor meg. Kom på at jeg må få tatt et bilde, men de er raske til beins disse reinsdyra og plutselig var de langt avgårde før de stoppet opp igjen og kikket på meg.
Det var bart og lettgått opp til ura som startet rundt 1600 moh, men også etter ura var det relativt lettgått. Det var forbausende lite snø i ura, kun lett snødryss her og der. Steinene var heller ikke spesielt glatte, så det gikk greit - men beina mine var (selv til meg å være) usedvanlig treige i dag. Ja, ja ting tar tid - og noen ganger skal man ikke krangle med kroppen, men bare skru ned tempo og følge den rolige flyten.
Brått var jeg revet ut av tankesurret og så stod jeg på Gråskarvet Nord, ellevill glede utspant seg der - det var så vakkert! Sola forsøkte å trenge gjennom skylaget, mens Helin la nede i dalen og nærmest lokket på folk og fe. Det var naturlig nok noe mer snø på toppene, men fortsatt ikke spesielt plagsomt mye snø i dag. Fra nordtoppen bars det med - tro det eller ei - lette steg mot sjølve Gråskarvet. For en utsikt!! Det er ikke alle topper som er toppers, men Gråskarvet var det i dag.
Turen nedover gikk med relativt lette steg, og humøret steg. Dette var en fin tur i ensom majestet, akkurat passende for en gammel kropp i dag.