"MS OSENFJORD" TIL HEPSØYA (11.09.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Sandviksberget (6m)
Ascents Måsfjellet (129m) 11.09.2021
Visits of other PBEs Hepsøya kai (1m) 11.09.2021

Ny tur med MS Osenfjord, denne gang til Hepsøya. Måsfjellet på Hepsøya er en øytopp og dette ble min siste topp i Osen Kommune. Osen har totalt 45 topper. MS Osenfjord hadde avgang fra Sandviksberget klokka 0945 på Lørdag, men dette er en bestillingstur, så jeg ringte båten (tlf 905 05 628) på fredag. (før klokka 2200) Ankomst Hepsøya skulle være klokka 1020, men skipperen og mannskapet kjørte meg til Hepsøya med en gang så jeg ankom øya 0955. God service.
Det går en gressvei over hele øya. Mye sau på denne øya. Jeg siktet meg inn på samme rute som Inger Lise og Otto, men den så temmelig bratt ut, så jeg gikk opp i et skar mellom Nordfjellet og Måsfjellet for å få en lettere oppgang, men dette var en tabbe. Jeg møtte på en kjempestor stein som sperret hele kløfta. Det var hengt ut tau, men det så også tvilsomt ut. Jeg fant en annen bratt oppgang direkte mot Måsfjellet. Jeg kom meg opp og gikk først til trigpunktet. Det er en topp 55 meter unna som er litt høyere, men her er det ingen markering. Inger Lise og Otto var også innom den toppen i.flg sporet. Flott utsikt mot de vakre øyene utenfor Osen. Da jeg hadde god tid på øya til båtavgangen klokka 1305 gikk jeg videre over fjellet til gården Nordauna. Her var det lett å gå ned. Jeg fulgte den fine gressveien tilbake mot båtkaia. Men jeg så at det er mye lettere å gå opp fra vestsiden av øya. Båten kom og hentet meg klokka 1305, og på denne turen gikk båten videre til Skjervøy før den returnerte til Sandviksberget. Et flott gratis cruise. Billettprisen på denne turen ble 47 kroner for hver vei. Billettene kjøpes i ATB appen. Den hyggelige kapteinen fra Kristiansund husket meg fra min forrige tur til Ramsøya.
Statistikk:
Osen 45/45
Trøndelag 763/1560
På denne turen var det 10 km. med vandring og 17 km. med båtcruise

Kaia på Hepsøya
Spennende under kaia
Hovedgata på Hepsøya
Maritimt preg ved brygga på Hepsøya
Mye sau på Hepsøya
Sauene har trukket opp i Husfjellet i godværet
Måsfjellet
Her ble det bom stopp selv om det var lagt ut tau
Denne oppgangen mot Måsfjellet var hakket bedre
Gården Åkervika
Trigpunktet på Måsfjellet
Flott gressvei på Hepsøya
Fin oppgang fra vest

Noen bilder av sopp og blomster med ukjente navn:

Takk for nok en interessant ..

Written by knutsverre 11.09.2021 18:41

turrapport, Terje! Flott rapport og nyttig info for øytoppsamlere i Trøndelag!

Sv: Takk for nok en interessan

Written by TERJES 12.09.2021 02:28

Tusen takk for kommentar. Det er flott at det er mulig å bruke offentlig transport til øyene, slik at man kommer seg T/R på samme dag med passende oppholdstid til turgåing.