Vinjeronden og Rondeslottet fra Spranget, høyest i Hedmark (25.07.2021)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Rondslottet (2,178m) 25.07.2021
Vinjeronden (2,045m) 25.07.2021
Vinjeronden Nord (2,035m) 25.07.2021

Med Skarstugu ved Putten seter som utgangspunkt var planen å kjøre til Spranget og bestige Rondeslottet, og for effektiv transport hadde vi med egne sykler. Pga. fare for torden allerede fra kl. 14 startet vi fra parkeringsplassen allerede kl. 0620 i nydelig vær og ensom majestet. Sykkelturen var unnagjort på en liten halvtime, og vi fant lett det tydelige tråkket mot Rondeslottet og Storronden, som er felles opp til inngangen til Rondholet.

Klare for sykkeltur fra Spranget med hele Smiubelgen som bakteppe
Mot Rondvatnet og Rondhalsen. Den dominerende ryggen er Svarthammaren
I fint driv innover skyggelagte Rondholet
Raviner i sørveggen på Rondholet

Kl. 0845 var vi oppe i sola øverst i Rondholet og tok en god pause før bratt, men grei oppstigning videre til Vinjeronden hvor vi var kl. 0930. Her var det flott utsikt til kjempen i nord og ikke minst svimlende mot Storbotn i øst. Etter en ny god pause gikk det videre oppom sekundærtoppen nord for Vinjeronden og småbratt, men greit ned og opp på Rondeslottet hvor vi var kl. 1045. Her var det bare et dansk par utenom oss, og det ble god tid til å nyte utsikten, ikke minst på stupet mot Langglupdalen i nord.

Pause i sola øverst i Rondholet
Utsikt over Storbotn med Høgronden sentralt i bakgrunnen
Fra oppunder Vinjeronden med tilbakeblikk mot Storronden og bandet mellom toppene
På Vinjeronden
Fornøyd på Vinjeronden med Rondeslottet i bakgrunnen
Fra sekundærtoppen nord for Vinjeronden mot hovedtoppen
Fra oppunder Rondeslottet med utsikt mot Styggebotn og Smiubelgen
På Rondeslottet med den sirlig oppbygde varden. Midtrondens dobbeltopp sees i bakgrunnen
Mot topprekka i nord bestående av Diger-, Midt- og Høgronden
På stupkanten i nord med utsikt mot Bergedalen, Dørålen og Digerronden
Mot Smiubelgen med Veslesmeden og Trolltinden (like bak og til høyre), Storesmeden, Steet og Ljosåbelgen
Fornøyd på Rondeslottet!

Etter enda en god pause her på toppen av gamle Hedmark fylke, gikk returen samme veg som opp, og etter hvert møtte vi ganske mange folk på veg oppover. Det var tydelig at det meldte tordenværet ikke hadde gjort inntrykk på så mange. Nede i Rondholet igjen kl. 1330 tok vi en siste pause med nedkjøling av svette bein i bekken, i selskap med en fossekall. Ellers hadde det vært en del snøspurver å se i høyden.

Idyll i karrige Rondholet

Tilbake ved Spranget kl. 15 etter 8 timer og 40 min. på tur, og det ble heldigvis ingen ting av tordenværet, som raste fra seg mye lenger vest og nord.