Rasttigaisa (16.07.2021)  5

Written by miombo (Rune Berg) GSM

Start point Parkering Tana elva (108m)
Ascents Rásttigáisá (1,067m) 16.07.2021 11:56
Visits of other PBEs Levajok p-plass (110m) 16.07.2021 08:28

På biltur langs Tana elva så jeg plutselig et fjell med snø på. Dette måtte sjekkes ut. Ble raskt bestemt at jeg skulle overnatte og gå fjelltur neste dag. Yr lovte ypperlig vær. Veldig godt merket som Perletur som det heter her. Sporene etter ATV er også godt synlig så det var ikke noe å ta feil av den første mila. Etter det ble det mer steinete, men fortsatt godt merket. Jeg valgte å følge røde merkinger rett opp ura og ikke gå på baksiden som det også er merket som. Helt fint å gå her. På tur ned møtte jeg enda et menneske, det viste seg at han hadde syklet el sykkel den første mila. Juks spør du meg. Enda lengre ned møtte jeg en ATV. Litt utrivelig at det er rene motorveien i fjellet. Stiller meg tvilende til nødvendigheten. Dette ga noen riper i lakken på en ellers super tur.

Stien og toppen i bakgrunnen
Stien over vidda
Merking mot toppen
Utsikt fra toppen
Mot vest fra toppen
Miombo
Geo cashing tydeligvis
Veien ned
Også en måte å komme seg inn i fjellet på..