Stetinden (09.06.2021)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Ascents Halls fortopp (1,314m) 09.06.2021
Stetinden (1,391m) 09.06.2021

Med halvårskurset, taulag med Sunniva. Flotte forhold, shorts og baris fra start (kl0745). Måtte krysse noen få snøflekker i bratta mot Halls fortopp, men ikke noe problem. Anmarsjen til Sydpillaren var i følge Jonas ikke klar før om et par uker. Gikk på snø siste bit til fortoppen. Skifta til anmarsjsko her, og bandt oss inn. Gikk radig bortover eggen med Sunniva, gøy at hun er i skarpenden på en slik tur bare 3 måneder etter korsbåndet røk. Satte standplass under de berømte fingertakene. Jeg fikk lede disse. Svaet under håndtakene (jugs) var overraskende brattere enn jeg hadde sett for meg. Ble ikke den mest elegante betaen over her, men fikk opp en fot og kom meg inn på hylla under overhenget. Satte lilla og gul kam tror jeg. Standplass med grå og lilla kam. Raskt på løpende sikringer til topps, måtte vente ei stund på resten her. Ting tar tid når vi er 6 taulag på samme rute, og vi var tilfeldigvis først i køa. La seg tåke rundt toppen til de andre kom, fikk noen stilige bilder med skyene som dannet seg på nordsida av fjellet. Returen gikk raskt på snøfelter ned til laveste punkt mellom Presttinden og Halls Fortopp.