Stormheimtinden + Teppehaugdaltinden (05.06.2021)

Written by Sosnovsky (Juan Losada)

Ascents Stormheimfjellet (1,222m) 05.06.2021
Stormheimtinden (1,213m) 05.06.2021
Teppehaugdaltinden (1,251m) 05.06.2021
Sørvest for Teppehaugtinden (1,065m) 05.06.2021

Nydelig dag og nydelig tur på Tromsø fastland, med noen ny topper. Jeg kjørte sammen med Mauri, som med jeg har gjørt masse turer den sesong. Vi begynnte tur rundt kl. 13 siden værmeldinga var bedre for ettermidag og det var midnattssol. Vi bestemte oss for å ta med sko, siden det var sent i sesongen og det var ikke så mye snø. Etter 10 minutter med ski i sekken begynte vi å gå på ski i rask snøforhold. Etter en liten diskusjon på toppen av Stormheimtinden bestemte vi oss at vi kunne forsette til Stormheimfjellet (hovedtoppen) og dra ned til Tepphaugdalen (alternativ var å følge egga diretk til Teppehaugdaltinden). Etter noe lett klyvning stod vi på hovedtoppen av Stormheimfjellet. Vei ned til Tepphaugdalen var ganske sakt , siden vi måtte ta av skien tre ganger. Vi fylte vann på elva i Tepphaugdalen og begynte å gå opp dalen, som ingen av oss hadde vært før. Vi gikk til Sørøst egga av Teppehaugdaltinden som hadde ikke snø for det siste 300 høydemeter, men vi hadde med løpesko og den var ikke noe problem. På vei ned bestemte vi oss å dra opp den små 1065m navnløss topp som hadde greit skiforhold og fantastik utsiket mot Hamperokken, Saltdalstinden, Sennedalstinden og nesten alle topper. Vei ned fra den toppen til Namdalen var også fantastik men siste del av Namdalen var snøfrit og vi fant ikke en sti. Vi måtte gå rundt 3km mellom stor stein og tette trær. Føttene var ganske kaldt i myr vann. På slutten måtte vi krysse Vasselva, som var en blanding av vann og is. Vi funnet en bro, men elva var større en broen og Mauri nesten følte på elva, som var ganske morsomt.

Takk på turen!

Mauri på vei opp en nydelig dag
Meg på vei til Stormheimtinden
Fra Stormheimtinden mot Hamperokken og Gabrielfjellet
Eresfjord og Sessøya
Vei ned fra Stormheimtinden til Tepphaugdalen, ikke så mye snø her
Bakside av Hamperokken og Bjørnskartinden
Siste 300 høydemeter til Teppehaudaltinden. God ide at vi hadde tatt løpesko.