Vesle og Store Nybuåsen - Notodden (14.05.2021)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point E134 v/Ingerhøy (305m)
Endpoint E134 v/Ingerhøy (305m)
Ascents Vesle Nybuåsen (400m) 14.05.2021 18:18
Store Nybuåsen (500m) 14.05.2021 18:58

Andre tur i dag skulle jeg gå like øst for Notodden. Etter å ha rullet gjennom sentrum kjørte jeg litt østover på E134 og svingte av mot et avfallsanlegg. På siden av innkjøringen til dette anlegget var det plass til bilen utenfor veibanen. Jeg parkerte der siden det var en bom inn mot avfallsanlegget. Bommen sto oppe, men jeg ante jo ikke om den kunne bli lukket innen jeg var tilbake.

Parkering langs innkjøringen til avfallsanlegget.

Første del av turen spaserte jeg på grusveien til jeg var like nordøst for Vesle Nybuåsen. Der skulle jeg ut i skogen, og hadde på forhånd forventet en topp med masse trær og null utsikt. Slik var det ikke nå lenger, for store deler av Vesle Nybuåsen var blitt til et hogstfelt. På toppen og området rundt var det derfor overraskende god utsikt.

Åpent med godt utsyn på Vesle Nybuåsen (400). Sekken min ligger på toppunktet litt til venstre.
På toppen av Vesle Nybuåsen (400). I bakgrunnen venter Store Nybuåsen (500).

Etter besøket på Vesle Nybuåsen (400) vandret jeg tilbake til grusveien og fulgte den ned til et myrområde. Der fant jeg en gammel traktorvei som gikk oppover vestsiden på Store Nybuåsen (500). Nå kom det en liten regnskur, men det ble ikke så mye at jeg gadd å ta på regntett jakke.

Traktorveien begynte å gro igjen med småbusker og kratt, og jeg kom ikke halvveis oppover en gang før veien forsvant. Så resten av bakken opp til Store Nybuåsen gikk jeg i skogen, som i et større område besto av små trær og litt kratt. Her fikk jeg en vidstrakt og disig utsikt i vestlig retning:

Oppi vestsiden på Store Nybuåsen, med utsikt vestover. Nedenfor ses Vesle Nybuåsen med det store hogstfeltet.

Stort og ganske flatt toppområde på Store Nybuåsen (500). Den mosegrodde bergknausen hvor toppunktet befinner seg, så jeg imidlertid ganske lett da jeg nærmet meg.

Lite utsikt på toppen av Store Nybuåsen (500), som er den mosegrodde bergknausen midt i bildet.

På tilbaketuren gikk jeg først nedover i nordvestlig retning fra toppen av Store Nybuåsen (500). I øvre del ble det vandring i skogen, men det var ikke langt jeg kom innen det dukket opp nok et hogstfelt som sørget for noe mer kvist og greiner på bakken. Jeg fant imidlertid en rute nedover som var ganske grei å gå uten for mye kvister å snuble i. For øvrig var fordelen at nå fikk jeg god utsikt mot nordvest under nedstigningen. Dette hogstfeltet dekket omtrent 2/3-deler av distansen fra toppen på Store Nybuåsen og ned til grusveien.

Da grusveien ble nådd fulgte jeg den litt vestover før jeg var tilbake på veien jeg hadde gått på i begynnelsen av turen. Deretter var det bare å rusle samme vei til bilen igjen, og så kjøre hjemover til Lier.