Brennfjellet, Skjeldehatten og Rødalklumpen (Flatanger) (09.05.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Dammen ved Lauvsnesvatnet (33m)
Ascents Brennfjellet (352m) 09.05.2021
Rødalklumpen (336m) 09.05.2021
Skjeldehatten (346m) 09.05.2021

Kjørte etter Fv766 til tettstedet Lauvsnes i Flatanger. Parkerte ved dammen i utløpet av Lauvsnesvatnet, ved Tensio kraftselskap. Det er merket sti på østsiden av Lauvsnesvatnet, men i stidelet til stien som går opp på fjellet var det ingen merking. Jeg gikk først opp til en varde på trigpunktet 304 moh. Videre opp til toppen var det en flat fin rygg. På høyeste punkt er det lagt en stein, men på en ca. jevnhøy markert topp er det en liten varde. Jeg fortsatte sør etter diverse rygger ned mot Sautjønna like under turmål to som var Skjeldehatten. Jeg møtte en turgåer fra Indre Fosen her, og det var første gang hun hadde møtt folk på denne strekningen. Skjeldehatten er stupbratt på nesten alle sider. Jeg prøvde meg først på nordsiden, men det var umulig å komme opp der. Jeg fortsatte å gå på østsiden av fjellet, og her fant jeg ei steinur hvor det var mulig å komme opp. Varden står helt ute på stupkanten med flott utsikt mot gårdsbruket Skjelde. jeg fortsatte videre sør på fjellryggen. Matpause på et lite vann på ryggen. Jeg gikk bratt ned på sørvestsiden ned til Kvernavatnet. Her krysset jeg Nordelva som kommer fra Kvernavatnet. På andre siden av elva går det en traktorvei ned til gården på Skjelde. Jeg fortsatte etter Skjeldeveien til dammen på Dalavatnet. Her gikk jeg bratt opp til ryggen på turmål tre til Rødalklumpen. Flott terreng inn mot toppvarden som står ca. 70 meter fra høyeste punkt. Men å komme seg ned fra Rødalklumpen er ikke lett. Jeg hadde lest rapporten til alofsnas
og han beskriver eneste nedgang fra toppunktet etter ei grasrenne. Jeg prøvde å finne denne renna, og prøvde å komme meg ned i ei meget bratt renne. Jeg holdt på å snu, men da oppdaget jeg plutselig ei tøyfille som var bundet fast i ei lita bjørk. Da forstod jeg at det hadde vært folk her før, og jeg kom meg velberget ned. Da jeg kom ned var det en merket sti som jeg regnet med gikk ned på veien, men da jeg fulgte denne stien visste det seg at den gikk til ei trimkasse for "hekta på tur" så da var det bare å gå ned i bratt og ulendt terreng mot veien. Ordet "bratt" kan brukes på de fleste fjellene ved kysten i Flatanger. Fikk en fire km. lang vandring etter veien til parkeringa.
Statistikk:
Flatanger 44-45-46/67
Trøndelag 740-742-742/1560

En badeflåte i utløpet av Lauvsnesvatnet
Utsikt fra Brennfjellet mot Lauvsnes
Toppsteinen på Brennfjellet
Utsikt fra Brennfjellet mot Skjelde
Skjeldehatten sett fra Sautjønna
Knottvatnet
Varden på stupkanten på Skjeldehatten
Matpausen ble tatt ved denne tjønna på Skjeldehattryggen
Nordelva som kommer fra Kvernavatnet
Skjeldehatten sett fra Skjelde
Dammen i utløpet av Dalavatnet
Rødalklumpen
Varden på Rødalklumpen
Den bratte grasrenna ned fra Rødalsklumpen