Bergen: Lyderhorn fra Skålevik (23.04.2021)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Skålevik parkering (11m)
Endpoint Skålevik parkering (11m)
Ascents Lyderhorn (396m) 23.04.2021 12:06
Visits of other PBEs Skålevik parkering (18m) 23.04.2021 11:10
Lyderhornhytten (lokalitet) (396m) 23.04.2021 12:06

Parkerte på Skålevik parkering og gikk turveien som går opp til ryggen vest for Skåleviksvatnet. Derfra den vanlige traseen til toppen. Sur nordavind på toppen, tok en liten rast i le på sydsiden før jeg tok nedover samme vei.

Lyderhorn som nå er kamera overvåket av Forsvaret.

På returen tok jeg en avstikker ut på ryggen vest for Skåleviksvatnet der det i følge et kart fra 1934 er inntegnet en hytte helt fremme ved stupet ned mot Skålevik. En privat hytte eller en militær vaktbu? fra den tiden det var vaktpost på toppen av Lyderhorn. Det går sti frem til det punktet der hytten er inntegnet, men jeg fant ingen tegn til fundament til hytte. Men på stedet er det rester etter sikring mot stupet med stenger av ulik utforminger. Vanskelig å få en god oversikt over området da det er svert tett furuskog som ligger mer i 45 grader en rett til værs. Stedet har en primitiv gapahuk av presenning og flere bålplasser så plassen blir benyttet. Hvis militær vaktpost hadde de meget god oversikt over den gamle militærveien til Lyderhorn fra Skålevik som ligger rett under stupet.

Kart 1934 med "hytte" inntegnet.

Kart
Kartverket (Norges Geografiske Oppmåling): Omegnskart Hordaland 1934 - 1:25 000

Zoomet bilde av Askøybroen med båter og biler