Tre topper på halvøya mellom Svesfjorden og Vingan (Osen) (18.04.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Osmarka (39m)
Ascents Helvikkeipen (353m) 18.04.2021
Langstrandheia (364m) 18.04.2021
Storvikklumpen (362m) 18.04.2021

Ny tur til Osen i flott vår/sommervær. Kjørte inn Myraveien etter bensinstasjonen i Osen og fortsatte inn Tenndalsveien. Etter 1,7 km parkerte jeg ved et parkeringsskilt for traktorvei. Begynte vandringen på skogsbilvei som ble til traktorvei etter ca. to km. Gikk åtte kilometer inn til det tidligere gårdsbruket Sve. Nå er det bare grunnmurene som står igjen. Det er bygd noen hytter rundt gården. Både traktorveien og gården Sve innerst i Svesfjorden er et meget naturskjønt område. Fra Sve gikk jeg inn til Vingmyra og fortsatte opp til Langstrandheia. Etter den første kneika er det meget lettgått inn mot Langstrandheia og videre mot Storvikklumpen. Ingen markering på toppen av Langstrandheia. Gikk videre opp til Storvikklumpen. Denne toppen har fått navnet "Øst for Helvikkeipen" i PB selv om den har et selvstendig navn på kartet. På toppen er det et trigpunkt 15 meter fra toppen. Varde med spiss stein på toppen. På tur videre gikk jeg rett ned i skaret til neste topp. Dette anbefales ikke da det er svært bratt ned her. Kom meg heldigvis ned. Gikk opp til topp nr tre som er Helvikkeipen. Lettgått også opp hit. Det er stup på vestsiden av Helvikkeipen ned mot Helvika. Her har Helge Rønnes lagt inn et PB-element på Halvikhula. Dette er nord-europas største grotte/hule/hallar. Denne grotta er stor nok til å plassere Nidarosdomen inne i grotta. Bunnen har sandbunn og er populær for overnatting. Se film på NRK: https://www.nrk.no/video/bli-med-til-halvikhula_227097
Jeg forsøkte å finne stien ned til hula fra fjellet, men jeg fant ikke stien, men bare stup. Jeg var 46 meter fra hula. Det beste er å bruke båt til Helvika for å bestige denne hula. På returen droppet jeg Sve og valgte en litt kortere variant via Vingvågen og Urddalen. Dette ble uansett en lang tur på 3 mil.
Statistikk:
Osen 34-35-36/45
Trøndelag 734-735-736/1560

Parkering i Tenndalsveien i Osmarka
PB-toppen Halsfjellet sett fra Sveslia/Vallskiftbekken
Blankskurt stein i Sveselva ned mot Sve
Hytte på Sve
Vakkert i Svesfjorden ved Sve
Rester av gammel bebyggelse på Sve
Grunnmur på Sve
Lettgått inn mot Langstrandheia
Vann like før toppen av Langstrandheia
Den flate toppen på Langstrandheia foran. Storvikklumpen og Helvikkeipen bak
Sirivatnet 213
Sirivatnet 211 (S)
Storvikklumpen til høyre, Helvikkeipen til venstre
Vann 212 sør for Storvikklumpen og Halvikkeipen
Toppvarden på Storvikklumpen
Bratt ned fra Storvikklumpen, men kom meg helberget ned
Toppvarden på Helvikkeipen
Utsikt mot Seter og Buholmråsa fyr (til venstre) fra Helvikkeipen
Helvika er det beste utgangspunktet for Halvikgrotta
Sørmarktjønna 190
Vingan

Storvikklumpen

Written by SturlaS 20.04.2021 20:00

Nå har jeg lagt inn rett navn på toppen dvs. Storvikklumpen.

Den stien som står på kartet der du prøvde å komme deg ned til Helvika ser helt galematias ut... Med midre det er en 150-200 meter lang stige der..

Sv: Storvikklumpen

Written by TERJES 21.04.2021 01:43

Takk for navneendringen. Når det gjelder stien som er avmerket på kartet burde den vært rødmerket. Høydekotene på kartet er jo svært tette. Jeg gikk litt på sidene for å se, men jeg så kun et loddrett stup. Men ut.no har også lagt inn denne stien på sitt turforslag til hula og videre opp til fjellet. Men det er jo alltid vanskeligere å finne en sti når du står oppe i fjellet og skal gå nedover. Det ser ut til at det er greit terreng fra sjøen og opp til hula.

Lang fottur

Written by otto 20.04.2021 08:10

Dårlig med skiføre på kysten Terje. Ser din gps har pøst på med høydemeter. Er du ikke ferdig med vinteren har du muligheten i Lierne..

Sv: Lang fottur

Written by TERJES 21.04.2021 01:19

Jeg har vel egentlig lagt skiene på hylla for denne sesongen, men nå er det jo meldt mer snø. Jeg parkerte på samme sted som deg i mars. Jeg droppet Portfjellet pga stiv kuling, så jeg valgte Kveliklumpen på østsiden av veien i stedet. Når det gjelder høydemetrene på gps er jeg ikke helt sikker på om det registreres helt riktig, men det går jo mye opp og ned på disse kysttoppene. Jeg ser du har slukt mange mil på ski i Lierne og Høylandet de siste to dagene.