Folldalshaugane (21.02.2021)

Folldalshaugane (300m) 21.02.2021 12:59
Visits of other PBEs Fanegrind (295m) 21.02.2021 12:30
Storemunken utsiktspunkt (189m) 21.02.2021 13:41

Jeg parkerte ved Fanafjellsvegen og fulgte turvei opp til Fanasæter. Her var det en del is, men det gikk greit å gå på siden av veien. Det var en god del hundebæsj langs veien, så det gjaldt å se seg for. Videre fortsatte jeg på sti til Ramberget. Stiene i området er godt skiltet. Føret varierte, men det var generelt mye is og forholdsvis vått. Men det var også en del bare partier langs stiene, så det gikk forsåvidt greit med joggesko. Piggsko hadde nok vært bedre i dag.

Været var vekslende, men helt ok. Det var litt vind i de høyeste områdene. Fin utsikt, både fra Lyseskarfjellet (Linken) og Folldalshaugane. På kartet så jeg at det var to stier mot Storemunken. Jeg forsøkte den østligste stien, men fant ikke helt stien i starten. Etter hvert var det grei sti, om enn ganske så våt. Jeg hektet i en busk ved stien og falt på en stein, men fikk tatt meg for. Det resulterte dog i blødende skrubbsår på hendene, så jeg måtte stoppe opp en stund for å stoppe blødningen. Det gikk bra. Mellom Brattebergshaugen og Bankesteinshaugen mistet jeg stien, men kom etter hvert inn på stien som går til Storemunken. Der var det fin utsikt mot blant annet Korsneset.

På vei tilbake til Folldalshaugane tok jeg den vestlige stien, som er en del av Jubileumsstien. Det var relativt vått langs denne stien. Jeg tok en litt annen rute tilbake til Fanasæter.

I dag var det overskyet, men det er veldig fin utsikt fra Folldalshaugane, som jeg så på en tidligere tur til Folldalshaugane.

Isete på vei opp til Fanasæter.
Fra Ramberget mot Fanafjorden.
Stiene var til dels ganske isete, men det gikk greit med joggesko.
Fra Lyseskarfjellet (Linken) mot nordøst.
Fra Lyseskarfjellet (Linken) mot sør.
Fra Folldalshaugane mot vest.
Ukjent konstruksjon like ved Folldalshaugane.
Fra Storemunken mot sørvest. Korsneset i bakgrunnen.