Røsetkinna (06.02.2021)

Written by Toppturola (Ola Lund Renolen)

Ascents Røsetkinna (838m) 06.02.2021

Ola tok turen sammen med Arild, Lars og Stein 6. februar 2021. Bikjekaldt, -22 over Rinndalen og -15 nede i dalen der turen startet, men du verden for en strålende sol. Da vi kom opp på fjellet og sola nådde oss ble det nesten for varmt å gå - og det ble vindstille. Nesten litt merkelig.
Vi gjorde en liten taktisk tabbe og fulgte noen gamle spor fra Røsetra, istedenfor å Tenk sjæl. Det førte oss en omvei over Røsetkinna (838) som ga oss ca 200 høydemeter ekstra.
Halveis oppe i ryggen på Flånebba (942) ca 200 meter fra toppen tok vi en voksen avgjørelse og snudde. Det var for lite snø, hardt, skavlete og for mye stein som stakk opp. Tungt og vanskelig å gå opp og enda vanskeligere å kjøre ned.
Nede på “sletta” over Storvannet gjorde vi tabbe nr. 2. Istedenfor å ta noen få høydemeter opp igjen for å finne sporet tilbake til Røsetra fulgte vi igjen noem gamle spor som førte oss inn i tykk skog. Det hadde vært enklere og mye morsommere å kjørt ned de samme traktorveiene vi gikk opp.
Vi brukte til sammen 4timer og 54min. Litt lengre enn estimert tid. Det stemmer nok sånn ca. vi gikk ca 200 høydemeter ekstra over Røsetkinna og manglet 200 på Flånebba.
Lurt å regne 5 timer på denne turen når vi skal ta den neste gang :-)
Kjøreturen var også litt lavt beregnet. Måtte vente litt på ferga så det tar nok 15 mer å kjøre en vei. Vi kjørte over Oppdal hjem igjen.
I sum ble det mer en 12-timers tur enn de 10-11 vi trodde.
Men det var en strålende tur, som sikkert er best litt senere på vinteren, eller når vi vet at det er nok snø.